Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ådalsbanan och E4 Sundsvall enda projektet som går back

/

Av landets tio största infrastrukturprojekt har två stycken inte hållit budget.
Det är nya E4 Sundsvall och Ådalsbanan som blivit dyrare än beräknat.
– Det finns förklaringar till det, säger Anders Strandberg, biträdande chef för stora projekt hos Trafikverket.

Annons

År 2010 slogs Vägverket och Banverket ihop och bildade Trafikverket. Uppdraget från regeringen var att Trafikverket skulle sätta större press på anläggningsbranschen och ta ansvaret för de egna projektens budgetar, tidplaner och riskhantering.

Nu presenteras en summering av hur det har gått med de tio största infrastrukturprojekten sedan starten för fem år sedan.

Tvärtemot vad många tror visar det sig att åtta av de nio största projekten genomförts före tidplanen och sju inom eller bättre än budget.

Men två sticker ut. Det är Ådalsbanan som, blev färdig 2012 och nyöppnade E4 i Sundsvall. Ådalsbanan var kostnadsberäknad till 7,2 miljarder kronor. När den slutredovisades låg överdraget på 215 miljoner.

Orsaken var ökade kostnader för införandet av det avancerade signalsystemet ERMTS, men även merkostnader för sprängningsarbeten.

– Vi tvingades också bromsa projektet Ådalsbanan under ett år eftersom det blev ett tillfälligt stopp med anslaget, förklarar Anders Strandberg.

E4 Sundsvall är inte slutredovisad, men det pekar mot ett överdrag på mellan 3-5 procent av produktionskostnaden på 4,3 miljarder kronor.

En del av merkostnaderna hänger samman med att Sundsvalls kommun slapp betala 125 miljoner och att Trafikverket tvingades delfinansiera med broavgifter. Trafikverket har också haft ökade kostnader för markförvärv.

– Sedan vet vi inte hur mycket det kostar att åtgärda rostproblemen på bron.

Trafikverket har också bakat in kostnaderna för ett nytt dubbelspår för järnvägen, delen Sundsvall till Dingersjö.

Men sammantaget är Trafikverket nöjda med hur de hanterar sina kostnader.

– Jämfört med våra kolleger i Europa har vi fått ett trendbrott till det bättre, säger Anders Strandberg.

Mer läsning

Annons