Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ångloket Loke

/
  • Härifrån ska järnvägsspåret forsätta ytterligare 700 meter upp till sågverket. De moderna rallarna är Lasse Berglund, Håkan Zaar, Sigvard Widmark och Jan Eriksson. Alla är medlemmar i Föreningen Galtströmtåget.
  • Tågentusiasterna Håkan Zaar och Hans Svensson diskuterade med stor kunskap olika ånglok samt spårbredder.

En av Galtströms attraktioner är ångtåget Loke. Putsat och fint står det i sitt lokstall som är byggt av slagsten från gamla järnbruket. Varje söndag under sommarmånaderna tas Loke ur stallet för att frakta passagerare runt området. Loke har stor andel i att Galtström är en av regionens mest besökta turistmål.

Annons
I slutet av januari 1887 beställdes loket från Kristinehamn mekaniska till priset av 9 750 riksdaler. Loke kom per pråm den 21 juni 1887. Med följde en instruktör som lärde blivande lokföraren J. A. Nyström alla spakar och rattar.
Vid den här tiden fanns ett otal hästar på bruket som ombesörjde transportera av järnmalmen ned till de två hamnarna. Något som inte uppskattades av dåvarande disponenten Martin Nisser. I ett brev till förvaltaren Elias Svedberg daterat den 18 oktober 1885 skrev Nisser att ett ånglok borde införskaffas, berättar Håkan Zaar, ordförande i Föreningen Galtströmståget.
Det dröjde några år innan det efterlängtade ångloket anlände till bruket.
Nu var Loke den enda dragfordon med Nyström som lokförare. Den drygt fyra kilometer långa järnvägbanan revs till stora delar upp 1936 och Loke hade spelat ut sin roll som arbetsmaskin.
Det var tänkt att ångloket skulle lämna Galtström men någon rev spåret vid lokstallet natten före loket skulle flyttas så det fick stå kvar. Tack och lov, säger Håkan Zaar.
När Håkan Zaar besökte Galtström första gången 1988 och fick se ångloket i ett bedrövligt skick väcktes tanken på en helrenovering av Loket. Men som vanligt kostar en sådan insats pengar och en privarperson hade svårt att få sponsorer till ett dylikt projekt. Ett bildande av en förening föddes.
1994 bildades Föreningen Galtströmtåget på initiativ avYngve Fagerlund, en sann tågentusiast. Vi har 160 medlemmar vilka är mer eller mindre aktiva säger Håka Zaar som är ordförande i föreningen,
Föreningens plan är att bygga upp hela järnvägen. Det innebär att båda sträckorna från bruket till de två hamnarna samt linjen västerut mellan bruket och sågverket.
Banbygget är omöjligt för föreningen att klara av ekonomiskt. Vi har ett starkt stöd av Länsstyrelsen, Länsarbetsnämnden och Sundsvalls kommun som alla förstått värdet i att behålla de kulturella värdena i Galtströms gamla industriområde, säger Håkan Zaar.
Att röja upp och återställa banvallen tog tre år av ideellt arbete. Jobbet fortsätter med spårläggning med nya sliprar och underläggningsplattor för att få en så underhållsfri järnväg som möjligt samtidigt som det snart kommer en ny sevärdhet till Galtström.
Vi köpt en gammal Scandiabuss årsmodell 1939 som ska sköta en del transporter mellan olika sevärdheter i Galtström där det inte finns järnvägsräls för Loke. Tyvärr är det mycket arbete kvar på bussen så det dröjer några år innan den är i drift, säger Håkan Zaar och antyder att det är pengar som är fördröjningen orsak.

Mer läsning

Annons