Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Automattvätten saltar din bil

/
  • Uppifrån används färskvatten, det är i underredsspolningen återvjunnet vatten används.
  • Många biltvättar återvinner tvättvattnet och använder det till underredsspolningen.

Både Motormännen och rostskyddsexperter är eniga. Bilen bör tvättas för hand i tvätthall.
– Det återvunna vattnet i underspolningen innehåller salt, säger Oscar Borg, rostskyddstekniker i Sundsvall.

Annons

Dagbladet har ringt runt till tjugo biltvättar i Sundsvalls kommun, som riktar sig till privatpersoner.

Ungefär hälften använder återvunnet vatten till underspolningen.

Något som är miljömässigt bra, men mindre bra för bilen enligt experter.

– Vi har varnat för det här, särskilt vintertid när det är mycket salt på vägarna, säger Milos Kosijer, teknisk expert på Motormännen.

Under biltvätten frigörs tungmetaller, tensider och olja bland annat. Men många biltvättar använder förutom oljeavskiljning, som det är lag på, också en kemisk eller biologisk rening av tvättvattnet. En del använder sedan det renade vattnet till underspolningen.

Men även om mycket av tungmetallerna kan tas bort i reningsprocessen så kvarstår saltet i vattnet.

Flertalet mätningar har gjorts det senaste årtiondet, bland annat av bilsporttidningar och av Motormännen.

Salthalten i det återvunna vattnet varierar i mätningarna.

Från trettio gånger mängden i normalt dricksvatten, ner till tvättillverkaren Washtechs egna mätning på cirka tre gånger mängden i normalt dricksvatten.

– Det är så lite så det gör ingen skillnad, det är försumbart, säger Fredrik Israelsson, produktspecialist på Washtec, som tillverkat de flesta automattvättarna i Sundsvall.

Fredrik Israelsson menar också att eftersom återvunnet vatten bara används till underredsspolningen och inte på karossen så har det ingen betydelse.

– Det viktiga är att få bort gruset som fastnar under bilen och som binder vägsaltet. Nytt salt får man på bilen redan några hundra meter efter biltvätten, men det påverkar inte lika mycket eftersom gruset då är borttvättat, säger han.

Rostskyddsteknikern Oscar Borg håller inte med.

– Det är ju precis just där det är som farligast, det finns oskyddade skarvar och hålrum jag inte vill ha salthaltigt vatten i. Hellre hade jag tagit det på lacken som har en bättre ytbehandling, säger han.

Motormännen tycker också helst att man ska handtvätta bilen om det går. Då i en tvätthall där man kan hissa upp och spola under bilen själv.

– Den underredsspolning som finns i automattvättar är inte heltäckande, vissa delar blir inte ordentligt spolade så det är en falsk trygghet. Dessutom är trycket så hårt att det riskerar att skada rostskyddet, säger Milos Kosijer på Motormännen.

Enligt Korrosionsinstitutet som forskar inom ämnet så är det ändå bättre att tvätta bilen i biltvätt än att inte tvätta alls.

Det är också förbjudet att tvätta bilen på gatan hemma, då går miljögifterna direkt ut i naturen.

– Åk till någon som handtvättar bilen om du inte har tid att göra det själv i en tvätthall, säger Oscar Borg.

Men miljön då, är det inte bra att de återanvänder vattnet?

– Det beror på hur man ser det, om bilen rostar många år i förtid är inte det heller bra för miljön, säger han.

Enligt Washtech kan inte salthalten öka för varje tvätt.

– Eftersom det tillförs färskvatten också i varje tvätt, uppifrån, så har allt vatten i tvättanken omsatts på cirka elva dagar, säger Fredrik Israelsson.

Mer läsning