Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket öppnar för tunnel i Sundsvall

Banverkets avoga inställning till en järnvägstunnel i Sundsvall har ändrats. Nu väntar det statliga verket på att kommun och näringsliv ska skaka fram pengar till jätteprojektet.

Annons
Harald Knutsen, projektledare, tror att frågan om pengar till tunneln ska lösa sig.
Vi tar inga beslut om järnvägen genom centrala Sundsvall förrän vi vet hur det blir med finansieringen. Om det kommer fram pengar till en tunnel så ändras förutsättningarna för bygget helt, säger han.
Hela järnvägsfrågan vilar nu i en enda mans händer efter att utredningen varit ute på remiss. Det är Bo Bylund, generaldirektör vid Banverket, som tar beslutet om att gå vidare från ord till handling.
Hittills har Banverket varit entydigt. Det finns bara 330 miljoner kronor anslagna och det räcker bara till den lösning som verket föreslår, att gräva ner gatorna under järnvägen.
Men Bo Bylund kommer att grunda sitt beslut på förslag från bland annat Harald Knutsen. Och Knutsen vill vänta in arbetet att ordna friska pengar till en tunnel.
Även tågföretagen har ändrat inställning efter att vi justerat planerna i tunnelalternativet. De motsätter sig inte längre en tunnel, säger Knutsen.
Enligt honom kan det bli ett beslut före sommaren om en annan etapp, järnvägen genom västra Sundsvall. Den delen kan genomföras oberoende av om man väljer tunnel eller underfarter genom centrala Sundsvall.
Men beslutet om järnvägen genom centrala stan kommer att dröja. Hela ärendet är i ett mycket osäkert läge just nu.
Kommunen vill ha besked av Banverket hur man räknat ut kostnaden för de olika alternativen.
Skillnaden är mindre än vad som sagts, tunneln kostar kanske 600 miljoner kronor mer än underfarter, inte en miljard mer, påstår Christer Berglund, kommunalråd (s).
Kommunen och näringslivet vill också få tillstånd att låna pengar till tunneln, om inte staten vill satsa mer skattepengar. Men Christer Berglund kan inte presentera några konkreta resultat av kampanjen för en tunnel.
Och tiden rinner i väg. Frågan är hur länge Banverket kan vänta på att någon ordnar fram pengar.
Det är redan för sent att få en tunnel klar innan trafiken på Botniabanan tar fart år 2 010, säger Harald Knutsen.





Fakta/ Så mycket kostar järnvägsbygget i Sundsvall
* 1 250 miljoner kronor om man bygger en järnvägstunnel genom centrala Sundsvall, det så kallade S3-alternativet:
* 330 miljoner kronor om vägarna genom centrala Sundsvall sänks ner under järnvägen, alternativ R1.
Källa: Banverket

Mer läsning

Annons