Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Beja lurades inte av bluffmailet

/
  • Beja Kangas var en av många privatpersoner runt om i landet som fick mailet med försök till IT-bedrägeri där någon i Korea försökte lura henne att lämna ut sina kontonummer. Lika förvånad blev hon att det kom från nordea då hon inte är kund i banken.

Beja Kangas var en av många som i Sundsvall i går kväll fick ett bluffmail om att skicka in sitt kontonummer i Nordea. – Jag blev fullkomligt förvånad för jag är inte ens kund i banken, berättat hon.

Annons
Chansen att hon skulle bli lurad av bluffmedelandet var dock i det närmaste obefintlig. Den främsta orsaken var att det inte kom från hennes bank och dessutom att det var skrivet på mycket dålig svenska.
Hon befarar att dessvärre finns andra, framförallt invandrare som behärskar vårt språk dåligt och äldre, som har svårare att förstå att meddelandet kom från IT-bedragare och därför kan ha luras att lämna ut sina kontonummer.
Beja Kangas är även förvånad över polisens dåliga intresse när hon försökte anmäla försöket till bedrägeri. Hon ringde numret på polisen hemsida i länet strax efter klockan 22 och blev kopplad till en kvinna någonstans söderut i landet. Kvinnan vill inte ha mejlet uppläst och något intresse att få meddelandet per mail hade hon inte. Hennes råd var att ta en kopia och lämna in det på någon polisstation nästa dag.
Hon var helt enkelt inte intresserad, säger Beja Kangas.
Från banken Nordea har man konstaterat att det falska E-brevet sänts till ett stort antal privatpersoner både nordeakunder och andra.
Meddelandet som var skrivet på dålig svenska uppmanade kunderna att gå in på bankens hemsida och fylla i sina kontouppgifter för att förbättra IT-säkerheten.
Länken i brevet gick dock inte till banken utan till en kopia som bankens säkerhetsexperter spårade till en server i Korea.
Försöket medförde att banken under natten stängde sin inloggning. Den öppnades dock igen på förmiddagen.

Mer läsning

Annons