Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bildextra:Daniels dröm är att vinna ett VM i konstflyg

/
  • Konstflygning går ut på att flyga i raka linjer. Rakt uppåt eller nedåt, ibland med bakdelen av maskinen först, och i raka vinklar.
  • Ett konstflygplan ska vara lätt och ha en stark motor. Daniels flygplan väger bara 500 kilo men motorn är på 230 med extremt bra förmåga att accelerera snabbt.
  • Ålder och erfarenhet gör en konstflygare ännu bättre. Trots all fritid och stora kostnader tror Daniel att han kommer att hålla på med konstflyg under resten av sitt liv.
  • G-belastningen gör att en kontflygares kropp blir kraftigt ansträngd. Piloten får vara försiktig. Att det snurrar i huvudet kan leda till medvetslöshet.
  • Genom att ta bort flygkraften från vingarna kan flygplanet röra sig fritt i luften. Snurra, tumla runt och göra olika rullningar.
  • Höjd vid fotograferingen ca 600 meter över havet. Hastigheten är som snabbast drygt 300 km i timmen.
  • En loop ska vara perfekt, dvs helt rund.
  • Ljuddämpning minskar motorns effekt. Det bullrar kraftigt i och utanför flyplanet när Daniel tar sig fram genom luften. Han övar oftast på Midlanda flygplats.
  • Eftersom det inte finns några styrinstrument i ett konstflygplan är det pilotens känsla och erfarenheten som avgör var flygplanet befinner sig i luften.

Flygplanet går i en spikrak linje upp mot himmelen, gör en perfekt 45 gradig vinkel och snurrar sen i våldsam fart mot marken. Vid spakarna sitter 25-åriga Daniel Ryfa, en av de få konstflygarna i Sverige men med många hundra flygtimmar i kroppen.

Annons
Avslutningsmanövern blir perfekt. Full fart på låg höjd längs med landningsbanan. Daniel vänder planet och kommer sidledes tillbaka med vingarna vända mot åskådaren. Kastar sig upp i luften igen och gör efter några minuter en mjuk landning.
Lite busig måste man nog vara för att hålla på med konstflyg. Men framför allt handlar det om att ha bra kontroll över flygplanet, säger han och klättrar ut från den lilla flygmaskinen av märket Pitts som han och kompisen Mattias Nordin köpte och hämtade i Kalifonien i våras.
Det är Daniels andra flygplan av samma märke på drygt ett år som utbildad konstflygare. Han är bra. I år vann han Nordiska Mästerskapet i konstflyg i Danmark i stor kunkurrens av andra och mera erfarna konstflygare.
Ibland tänker jag att nu lägger jag av och börjar leva ett vanligt Svensson-liv. Alla pengar och all tid går till att flyga. Men så är det ändå någonting som gör att jag fortsätter.
Daniel Ryfa visste vad han ville bli redan som 2-åring. Men drömmen om att bli stridspilot tog stopp på högstadiet med en synförändring. Istället utbildade han sig till trafikflygare och blev klar för lite mer än ett år sen.
Arbetslös trafikflygare. För än har han inte fått napp på något jobb eftersom det är få som nyanställs i branchen. Men en väl använd tid till att läsa litteratur i ämnet, underhålla planet och öva i luften. Cirka 100 timmar har det nog blivit i år.
Det är stor skillnad att flyga ett sånt här flygplan mot ett trafikflygplan. I ett konstflygplan finns inga instrument förutom höjdmätare, hastighetsmätare och ett sikthjälpmedel på en vinge så att man vet var man har horisonten.
Det är den egna känslan för var planet befinner sig i luften och erfarenheten från många flygtimmar som avgör. Att ta onödiga risker är uteslutet eftersom en okontrollerad rörelse kan innebära döden. För säkerhets skull har en konstflygare alltid fallskärmen på.
Nästa år planerar Daniel Ryfa att delta i de svenska och nordiska mästerskapen samt världsmästerskapet som det året arrangeras i Polen. Drömmen finns att vara med på ett mästerskap i Australien. Och att få arbete som trafikpilot. Men det senare kommer snart att ordna sig, tror han. Den stora drömmen är att om några år vinna ett VM i konstflyg.

Mer läsning

Annons