Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billigt köra över bron - trots broavgiften

/

Många Sundsvallsbor kommer att vägra åka över bron på grund av broavgiften, för att spara pengar.
Men de har fel.
Bron, med avgift, blir inte mycket dyrare än att ta vägen genom stan.

Annons

Dagbladet har tillsammans med Gunnar Rhodin från Motormännen provkört Sundsvallsbron, och den alternativa gamla E4:an genom stan.

Vi har jämfört tidsåtgång, körsträcka och totalkostnad.

Resultatet visar att bron inte bara ger en kortare och snabbare körsträcka.

Trots broavgiften kostar det inte mycket mer att köra där än på den gamla vägen genom centrala Sundsvall.

Att köra över bron, från rondellen och påfarten på södra sidan, till avfarten vid Skönsberg på norra sidan, tar en och en halv minut. Sträckan är totalt två kilometer.

Kostnaden för att köra över med bil landar på cirka sex kronor. Då är alla kostnader för en medelstor bil med normal bensinförbrukning inräknade, som milkostnad för bränsle på landsväg, värdeminskning, försäkring, etcetera.

Dessutom tillkommer nio kronor i broavgift, alltså en totalkostnad på 15 kronor.

Viker man i stället av vid bron och kör genom stan blir körsträckan 2,3 kilometer längre. Körtiden blir också längre, hur lång tid beror på trafikmängden.

Dagbladet testkörde när det var lite trafik och inga köer i stan. Vi lyckades dessutom köra hela sträckan med grönt ljus hela vägen. Ändå tog det fem och en halv minut längre att köra genom stan än över bron.

Den högre kostnaden för bil, bränsle, milkostnad, bilslitage och övrigt gör att slutsumman blir ungefär samma som för bron; cirka 15 kronor. Vid rusningstrafik och bilköer hade körtiden och bränsleförbrukningen dessutom blivit ännu högre.

Gunnar Rhodin, pensionerad trafikchef vid polisen i Sundsvall och numera styrelseledamot i Motormännen, är inte förvånad:

– I längden gör bensinkostnaden säkert att det blir billigare att köra över bron, säger han.

Han kommer själv alltid att välja bron framför omvägen genom stan.

– Det går ju snabbare. Avgiften på nio kronor är inga pengar i sammanhanget. Man får ju också tänka på miljövinsterna när avgaserna inte smutsar ner i stan, säger Gunnar Rhodin.

Mer läsning