Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bonusar i skolan väckte debatt i fullmäktige

/
  • Barn- och utbildningsnämndens ordförande João Pinheiro (S) tog upp att det är viktigt att komma ihåg den kompensatoriska uppgift som skolan har för att hjälpa elever som inte har det lika väl förspänt hemifrån.

Satsa på de svagaste skolorna eller även ge en bonus till de lärosäten som lyckas bäst.
Det var en punkt som väckte debatt när Sundsvalls kommunfullmäktige debatterade en likvärdig skola.

Annons

Det var vårterminens sista fullmäktigemöte innan politikerna kunde gå på ett tre månader långt sommarlov till nästa sammankomst i slutet på september och då passade det givetvis med en debatt om skolan.

Liza-Maria Norlin (KD) tog upp att de skolor som lyckas är bäst är inte de som får mest pengar, utan de som får saker att hända. Hon menade även att de här skolorna är värda någon form av morot.

– Vi ska inte bara styra med pengar till de skolor där de största behoven finns utan vi ska även välkomna och belöna de skolor som levererar hög kvalitet. Vi ska inte ha en kömiljard som i landstinget men kanske en resultatmiljon, säger Liza-Maria Norlin, ledamot i fullmäktige samt i Kommunstyrelsen.

Uttalandet fick bland annat kommunalrådet Peder Björk (S) att skifta ansiktsfärg.

– Är det inte bättre att vi använder de begränsade resurser vi har så att alla elever lyckas i stället för till bonusar, säger Peder Björk.

Elin Nilsson (M), ledamot i både Kommunfullmäktige samt Barn- och utbildningsnämnden (BUN), tog upp att hon själv hade egna erfarenheter av hur kvaliteten kan skilja enormt mellan närbelägna skolor inom Sundsvalls kommun.

– Skolan är den viktigaste välfärdsnyckeln, men det är inte storleken på plånboken som ska avgöra vilken utbildning man får, säger Elin Nilsson och tog upp att hon bland annat vill att de sista kvarvarande förstelärartjänsterna ska tillsättas på svaga skolor.

Samtidigt tyckte hon att det är synd att skoldebatter så ofta tenderar att hamna i en polarisering mellan friskolor och kommunala skolor.

BUN:s ordförande João Pinheiro tyckte att skoldebatten höll en förhållandevis hög nivå och att även oppositionen kom med en del intressanta synpunkter som var värda att lyssna på. Han refererade även till en forskare på Mittuniversitetet som tagit upp att elever vars föräldrar har böcker hemma får bättre skolresultat än elever som inte har det.

– Och har man ett piano hemma då får eleverna generellt ännu bättre skolresultat. Det är bara att konstatera att alla inte har samma förutsättningar och därför är det viktigt att ta upp det kompensatoriska uppdrag som skolan har för att kompensera de brister som många elever har på grund av saker som saknas hemifrån, men även för att göra medborgare till demokratiska medborgare, säger João Pinheiro.

Under en frågestund senare på mötet tog Pinheiro upp att majoriteten inte har för avsikt att lägga ner några kommunala skolor under mandatperioden.

Mer läsning

Annons