Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bredbandsbolaget beklagar det inträffade

Bredbandsbolagets vd, Peder Ramel, beklagar det som hänt makarna Högdahl och lovar att det i framtiden inte ska dimpa ner några fler digital-tv-fakturor i deras brevlåda.

Annons
Han kommer också att ta kontakt med företaget som sköter Bredbandsbolagets telefonförsäljning.
Vi kommer att prata med dem om hur kunden har upplevt den här försäljningen.
Bolaget hävdar dock att de har ett inspelat avtal med Lars Högdahl, men han säger sig aldrig ha pratat med någon försäljare. Det har däremot hustrun Regina gjort.
Där står ord mot ord.
Men enligt Peder Ramel spelar det ingen roll nu.
Formellt har man två veckors ångerrätt. Även om det finns ett inspelat avtal har man givetvis rätt att ångra det och skicka tillbaka digitalboxen.
Det gjorde paret Högdahl, men trots det fick de fler fakturor och hot om inkasso.
Det är beklagligt. Det måste bero på ett rent administrativt fel där fakturaenheten inte har fått reda på att boxen har returnerats, säger Peder Ramel.
Försäljning via telefon blir allt vanligare, men ofta blir det problem.
Det är mycket missförstånd vid telefonförsäljning, säger Anna Montelius, jurist på Konsumentverket.
Och ger några konsumentråd.
Det är alltid den som påstår att det finns ett avtal som måste bevisa det.
Något som inte alltid är enkelt eftersom ljudfilerna enligt henne ofta är av dålig kvalitet.
Hon ger också rådet att alltid returnera oönskade försändelser och att alltid skriftligen bestrida fakturor som man inte ska ha.

Mer läsning

Annons