Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

CSN inte lika utskällt längre

CSN (Centrala studiestödnämden) kritiserades hårt i 2000-talets början för pengar som aldrig kom och långa telefonköer.
Kritiken var extra vass 2001 då ett nytt system för studiestödet infördes. Personalen skickades på utbildning och telefonservicen krympte till två timmar per dag.

Annons
Många förändringar har skett sedan dess och presschefen Magnus Forss hävdar att de knappt får någon kritik i dag. Men fortfarande råder högtryck. CSN har 2,5 miljoner kunder och varje dag tar de emot 12 000 samtal. Magnus Forss tror att dagens generation av studenter inte tvekar att diskutera med auktoriteter och det tycker han är bra.
Så fort vi skickar ut papper så ringer folk, berättar han.
Sedan kritikstormen i början av 2000-talet så har det skett stora förändringar hos CSN. I Kiruna finns numera ett kundcenter med 100 anställda. Centret tillkom efter nedläggningen av Lapplands jägare I 22 och har ersatt några av de förlorade jobben. Kundcentret fungerar som front-office vilket innebär att samtalen först hamnar där och att handläggarna sedan därifrån kan hänvisa vidare om det är något de inte kan svara på. Ytterligare tre kontor fungerar på samma sätt.
På fyra år så har antalet kontor minskat från 24 till 15. För att ändå kunna tillgodose studenternas krav och önskemål på service så finns ett automatiskt talsvar och en tjänst på nätet kallad Mina sidor där studenterna kan lämna studeiförsäkran och få reda på hur stor skuld de har.
Vi vill kunna lägga mer tid på studenter som verkligen har problem med sina lån och på det här sättet kan de vanligaste frågorna avklaras utan samtal med en handläggare, säger Magnus Forss.
Till hösten tar CSN ytterligare ett steg in i den datoriserade världen. Då startar ett pilotprojekt som innebär att en testgrupp om 30 000 studenter ska få möjligheten att ansöka om studielån helt på elektronisk väg. Nyligen blev det klart att Sundsvall är en av de städer där studenter både från komvux och universitetet kommer att erbjudas att vara testpiloter.
Studenter är vana att göra det mesta över nätet. Om testperioden blir lyckad så ska vi vidareutveckla tjänsten, säger Magnus Forss.

Mer läsning

Annons