Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför föll betongblocket från bron

/

Ett konstruktionsfel misstänks ligga bakom tisdagens kollaps vid Sundsvallsbron.
Utredningen avslöjar att bultarna som höll det 30 ton tunga betongblocket har gått av.
– Vi vet inte varför det har hänt, säger platschefen Simon Risén.

Annons

I morse, dagen efter raset, besökte polis och Arbetsmiljöverket – som båda bedriver separata utredningar – Trafikverket och den ansvariga entreprenören Joint Venture.

På olycksplatsen vid norra brofästet, där en parkerad bil delades mitt itu när ett så kallat betongelement plötsligt föll, träffar ST platschefen Simon Risén.

Han pekar på det mörka hålet och konstaterar att de totalt åtta bultar som höll det hängande betongelementet på plats har gått av:

– Det här får inte hända.

Att ingen person skadades kan ha varit en tillfällighet.

– Hade pelaren rasat fem minuter senare hade jag suttit i bilen, sa Urban Bäck, ägare till den demolerade bilen, efter att ha evakuerats från sitt jobb inne i bron.

Större områden kring tre liknande betongelement, som sitter uppmonterande på samma sätt som den som lossnade, är nu avspärrade.

– Vi vet fortfarande inte om det är problem med dem. Nu kommer vi att försöka säkra upp dem, säger Simon Risén.

Trafiken på bron påverkas inte av olyckan.

– De här elementen har ingen bärande del av konstruktionen, det är bara estetiskt, säger Simon Risén.

Bron är, som ST tidigare berättat, byggd utifrån ett vinnande bidrag i en internationell arkitekttävling.

Men platschefen "tror inte" att det tummats med säkerheten bara för att uppnå ett spektakulärt utseende:

– Vi vet vad som har hänt, men inte varför. Det får utredningen visa.

Sedan den kungliga invigningen i december förra året har Sundsvallsbron hamnat i rampljuset för mindre smickrande besvär.

I februari upptäcktes ett bakterieangrepp som gör att den nybyggda bron riskerar att rosta i förtid.

Just nu utförs också kompletterande betongarbeten.

– Bron har väldigt snabbt blivit en del av Sundsvalls varumärke. Därför är det olyckligt när sådant här händer. Vad det kan ge för effekter på sikt är svårt att säga. Men samtidigt får man vara glad över att det inte blev någon personskada, säger Maria Åslin, marknadschef vid kommunala Näringslivsbolaget.

Har ni något glädjande besked från världsrekordförsöket i december där drygt 10 000 personer bildade ett fackeltåg över bron då?

– Nej, vi har fortfarande inte fått något besked.

Läs också: Polisen utreder broraset som misstänkt brott

Mer läsning