Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dataspel kompletterar traditionell undervisning

/

På Skönsmons skola får eleverna sedan några veckor tillbaka spela dataspel på lektionstid.

Annons

Eleverna på Skönsmons skola ingår nu i ett projekt som går ut på att integrera dataspelet Minecraft i undervisningen, för att främja kreativiteten och lusten i lärandet.

Lisa Sällvin är teknikpedagog och driver projektet. Enligt henne är Minecraft, som kan beskrivas som ett äventyrs- och byggspel, ett populärt pedagogiskt verktyg världen över. Även i Sverige används det på flera håll. Sedan några veckor tillbaka används spelet även i teknikundervisningen i årskurs 6 på Skönsmons skola.

– Det är ett väldigt kreativt verktyg. Vi kommer till exempel bygga hus med elektricitet, säger Lisa Sällvin.

Hon berättar vidare att Minecraft tagit fram en version som är avsedd att använda i just skolan. Lisa Sällvin tror att det kan bli aktuellt att integrera spelet även i andra ämnen, exempelvis i historia och geografi.

– Eleverna får väldigt mycket energi när de arbetar med Minecraft. Många känner sig hemma i det här spelet, säger hon.

Samtidigt som vissa barn får utrymme att glänsa vid tangentbordet kan man inte utgå från att alla barn har ägnat sig åt spelandet privat.

– Alla har inte samma försprång. Det är viktigt att man gör lektionerna så att de passar alla, säger Lisa Sällvin.

Projektet finansieras av Internetfonden och fortlöper under tio veckor. Skolan har samtidigt inlett flera egna projekt i liknande regi. För elever i de yngre åldrarna har spelet integrerats bland annat i matematikundervisningen. Elever kan också en gång i veckan gå på IT-fritids där bland annat Minecraft används i lärandet.

– Vi ska försöka hitta ett nytt innovativt arbetssätt som är lustfyllt, säger Johanna Örnehag, rektor på Skönmons skola om de teknikbaserade projekten.

Mer läsning

Annons