Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Datastyrd städrobot ska öka teknikintresset

Att bygga en liten städrobot och programmera den med lämpliga program för att göra jobbet, är just nu en uppgift för mellanstadieelever i Timrå. Det är Teknikföretagens branschorganisation som driver projektet, som nu är inne på sin tredje termin.

Annons
På måndagen kom de två instruktörerna Johanna Rehnberg och John Clausén till Laggarberg där eleverna klassvis gav sig i kast med uppgiften att första bygga roboten och sedan programmera den.
När man fått ihop byggsatsen ska den också fungera, vilket i allmänhet innebär ändringar och variation i datorinställningarna.
Men dom är fantastiskt begåvade och fattar snabbt, den här kommande generationen av datasnillen, berättar John medan han grå runt till lagen och ger lite handledning när någon grupp kört fast.
Städrobotarna testas på en speciell bana och beroende på hur många av dussinet småkuber som städas in i förrådet, kan eleverna se hur de lyckas med sin uppgift och hur bra deras nya lösningar står sig.
Det handlar om att öka teknikintresset, inte bara hos eleverna, utan också hos lärarna, säger Johanna.
Uppgifterna är upplagda för årskurs fem, men finns det intresse och möjlighet så låter dom även fyror och sexor ta sig an stödrobotarna.
John och jag besöker skolor mellan Hudiksvall i söder och Kiruna i norr. I genomsnitt träffar vi 300 elever och 60 lärare per vecka.

Mer läsning

Annons