Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De rollspelar för att lära

När det är dags att studera Sveriges landskap förvandlas tioåriga William Lundqvist till 20-åriga Link Bergsten.
Storyline är en rollspelsliknande pedagogisk metod som används mer och mer i skolor. Inte minst i Njurunda.

Annons
Ämnet är inget nytt; eleverna ska lära sig om Sverige. Men arbetssättet är annorlunda. I fyran på Nylands skola står ingen lärare och försöker pränta in ramsan "Vi ska äta, ni ska laga" i elevernas huvud och inga elever sitter halvsovandes vid bänkarna.
I stället spelar man rollspel.
Barnen har delats in i olika familjer som bor i olika landskap. Någon är lillebror, någon är mamma och varje elev skriver ett personlighetskort och lever sig in i historien. Eleverna formar en berättelse tillsammans med hjälp av karaktärerna och skapar ett sammanhang i lärandet.
Hur mycket får de egentligen med sig om vi står och pratar och pekar? Man lär sig mer när det är roligt och man får arbeta kreativt, säger elevernas fröken Sonja Tonberg.
För att karaktärerna ska bli så realistiska som möjligt letar de fakta om platsen där de bor, om vad man kan jobba med och så vidare. Det är så eleverna lär sig nya saker.
De måste söka all information själv. Ibland hamnar vi på sidospår som vi diskuterar och vi vet aldrig vart det slutar. Om man ska byta namn så måste man slå upp hur man gör det, säger Sonja Tonberg.
Wiliam Lundqvist och Oskar Nylander, eller rättare sagt Link och Luke Bergsten, har nyss skilt sig och flyttat. Anledningen är att de andra i familjen kallar Link för Linkbert och att de vill bo i Dalsland för att det var bra fiske där. Det vill inte Luke.
Jag har inget fiskeintresse, säger han.
Metoden utvecklades i Skottland 1965. Sedan dess har den spridits över världen.
Efter att Helen Oskarsson, som är IT-pedagogen på Kyrkmons skola, introducerat metoden på studiedagar för lärare i distriktet har fler och fler skolor i Njurunda börjat arbeta med Storyline.
Jag läste om metoden första gången 2000, när jag deltog i ITiS, det nationella programmet för IT i skolan. Nu är det ganska många skolor i Njurunda som testar det, säger hon.

Mer läsning

Annons