Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De tävlar med radiostyrda båtar

/
  • Elin Granlöf, 10 år, började med radiostyrda båtar i våras. Här tävlar hon, med pappa Jonas Westerlund som co-driver. Hon klarade hela loppet utan att köra ur eller mejas ur vägen av någon annan båt.
  • Åke Kronstrand är co-driver åt sonen Jan Kronstrand, som blev världsmästare i klassen hydro i Tyskland i fjol.
  • Då och då kapsejsar båtarna. Robin Johansson åker ut och hämtar dem. Här får han hjälp av Clifford Olsson (till höger).
  • Per-Erik Dahlins båt stack ut en aning med sin grälla färg.

Det går snabbt. Det sprutar vatten.

Och klockan går.

Båtarna ska runda de sju bojarna snabbt – och taktiskt. Klara så många varv som möjligt.

I helgen är det rc-båttävling i Indal.

Annons

Ett 20-tal personer står tätt ihop på bryggan vid Kävsta camping. Med vidsträckt skog och böljande kullar som kuliss släpper de ner sina radiostyrda båtar i Indalsälven, en efter en far båtarna iväg med ett "vroom". En digital klocka räknar till åtta minuter. På åtta minuter ska båtarna hålla sig flytande, på banan och klara så många varv som möjligt runt sju bojar som har placerats ut i form av ett M.

Båtarna är runt en meter långa och kör i 70-75 kilometer i timmen.

– Det går fort. Och det är kul. Man vet aldrig hur det går, en världsmästare kan köra bort sig totalt, säger Kicki Visén som har en make som tävlar.

Hon har kört själv tidigare och har en son som kör.

– Det är lite av en familjegrej, säger hon.

Under sommaren hålls sex SM-deltävlingar runt om i Sverige. I helgen är det Sundsvalls modellbåtklubbs tur att hålla i en. Tävlingarna startade på lördagen och fortsätter under söndagen. Båtarna tävlar i en klass som kallas offshore och i fem olika klasser inom offshore.

– Offshore innebär att båtarna ska klara lite vågor, säger Jonas Westerlund, ordförande i Sundsvalls modellbåtklubb.

Inom alla klasser körs fem heat, och den båt som har klarat flest varv på fem gånger åtta minuter vinner hela deltävlingen. SM-deltävlingarna är också kvalificerande till VM.

Jonas Westerlund har kört radiostyrda båtar i sju säsonger och säger att det är väldigt individuellt varför man håller på.

– En del gillar att tävla, andra tycker om att bygga och pyssla med något tekniskt. En del vill vara kreativa och bygga sina egna båtar. Och det är en härlig gemenskap, säger han.

I flera klasser är det tillåtet att trimma båtarna och många tävlande jobbar hårt för att förbättra just sina båtar. Men det gäller inte bara att ha en snabb båt.

– Den snabbaste båten vinner inte ens i hälften av fallen. Man vill ta starten och hålla täten. Och ta svängarna, säger Jonas Westerlund.

På bryggan står mest män, klädda i arbetarbyxor eller jeans och rejäla skor. På huvudet har de kepsar som skyddar ögonen mot solen, som envisas med att tränga fram bakom molnen då och då. Hälften av dem är förare, hälften är så kallade co-drivers som assisterar sina förare och håller koll på de andra båtarna.

I en av klasserna är ett par barn med och tävlar, bland annat Jonas Westerlunds 10-åriga dotter Elin Granlöf.

– Det är spännande att köra, säger hon.

Hon har varit med i fyra tävlingar tidigare och säger att hon vill fortsätta.

– Det är ganska svårt att köra men man lär sig, säger hon.

Mer läsning

Annons