Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Desperat rop efter fler speciallärare

/
  • Specialläraren Åke Bergius och eleverna Lars Elmén, Ellenor Kappinen och Ellinor Björk pratar om hur viktigt det är med specialundervisning.

Situationen är akut för elever med särskilda behov på Nivrenaskolan.
För få lärare har gjort att betygen försämrats drastiskt.
– Vore vi fler skulle det inte se ut så här. Det är jag övertygad om, säger specialläraren Åke Bergius.

Annons
I våras var det hela 22 procent av niorna på Nivrenaskolan som inte klarade godkända betyg i kärnämnena. Följden blev att de inte kunde söka in på det nationella programmen på gymnasiet.
Resultatet är en kraftig försämring jämfört med året före.
Och situationen är akut. Åke Bergius berättar att det gått så långt att vissa elever på högstadiet inte kan addera 10 och 100. Eller så vet de inte att talet 0,25 är mindre än 0,3.
Det är inte särskilt många som ligger på den nivån. Men de finns, konstaterar Åke Bergius.
Både lärare, skolledning och elever är frustrerade över läget. Och för dem är förklaringen tydlig det finns för få lärare som jobbar med barnen med särskilda behov.
I dag får de här eleverna komma hit högst en gång i veckan. Det räcker inte alls. Vi behöver bättre kontinuitet, de borde få undervisning åtminstone varannan dag, säger Åke Bergius.
I dag finns två speciallärare på Nivrenaskolan. Åke Bergius undervisar i matematik. Hans kollega stöttar i svenska och engelska.
Som det ser ut i dag får vi säga nej till många elever. Det är inte dugg kul att göra de prioriteringarna. Vi skulle åtminstone behöva vara två-tre speciallärare till, säger Åke Bergius.
På Nivrena och andra skolor har stödbehoven för de unga ökat på senare år. Ett tryck som är svårt att klara av.
Det finns ingen extra tid över i den vanliga klassundervisningen. Dels beror det på att eleverna kan mindre. Men det handlar även om att det blivit stökigare i klasserna. Och då blir det ännu svårare för eleverna som har problem, säger Åke Bergius.
Även eleverna berättar om hur viktig specialundervisningen är.
Jag skulle behöva ännu mer hjälp. Nu går jag bara här en gång i veckan. Jag tycker att det är för högljutt i den vanliga klassen. Det gör det svårt att hinna med, säger Ellenor Kappinen som går i åttan.
För hon och hennes kompisar är godkända betyg mycket viktiga.
Jag försöker kämpa på. Jag måste ha godkända betyg för jag vill komma in på hästskötarutildningen på Nordviksskolan, säger Ellinor Björk som också går i åttan.
I höstas riktade Skolverket akut kritik mot Nivrenaskolans arbete med elever som är i behov av särskilt stöd. Problemen skulle åtgärdas fort, löd kravet.
Kommunen centralt har svarat att Nivrenaskolan eventuellt ska få mer pengar, men det avgörs först efter beslutet om budgeten den 21 december.
Får vi inte extrapengar blir det mycket svårt att klara de krav som Skolverket ställer på oss, konstaterar rektor Bruno Granlund.

Mer läsning

Annons