Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är Sundsvallsföretagarnas största misstag

/
  • Regina Bengtsdotter, interiördesigner och grundare av Bengtsdotter inredningar.
  • Jonas Olert, ägare av Northbike och Northcar.
  • Eva-Lena Persson har alltid haft hennes man Peter Bergseije vid sin sida i alla salonger och satsningar.

De har alla tagit några snedsteg för att komma dit de är i dag.
Tre Sundsvallsföretagare berättar om sina största misstag.
– Mitt största misstag var att vänta så länge med att satsa, säger Regina Bengtsdotter.

Annons

Den 22 oktober bjuder Företagare Västernorrland till föreläsningar med företagare som berättar om sina allra största misstag de begått på vägen till toppen. När vi frågar tre Sundsvallsföretagare om vad deras största misstag är så har samtliga något att svara.

Interiördesignern Regina Bengtsdotter grundade Bengtsdotter inredningar och har nu kunder över hela landet – men på vägen dit har hon stött på en del problem. Nu i efterhand ser hon tydliga mönster i vad hon kunnat göra bättre.

– Mitt allra största misstag i karriären är att jag väntade så länge med att satsa och investera i teknik och anställda med kompetens, säger hon.

För 15 år sedan startade hon företaget, men det var inte förrän tre år sedan som hon vågade ta steget mot att anställa fler medarbetare.

– Vinsten med investeringen är vi nu kan hantera större projekt och lättare nå fram till rätt kundgrupp.

Liknande mönster har Ewa-Lena Persson märkt under sin karriär, som nu satsar på nya hjärtebarnet Crib. Men hennes bas ligger i frisörbranschen då hon sedan långt tillbaka drivit flertalet frisörsalonger i stan tillsammans med mannen Peter Bergseije.

– Jag har inte gjort några radikala misstag som gjort att vi gått i konkurs eller så, men man gör ju misstag hela tiden i början, säger hon.

För Ewa-Lena har det största misstaget varit att hon inte tillräckligt tidigt valt att strukturera upp sin verksamhet. Främst skulle hon ha velat lägga mer tid på allt som är runt om mötet med kunden och den kreativa processen.

– Det är ju det kreativa jag älskar, och det jag ofta fastnar i. Men hade jag varit tydligare med information och struktur med det runt om så hade det snabbare gått mycket bättre.

Att hon alltid haft sin man med sig som skött det administrativa har varit avgörande för deras framgång, menar Ewa-Lena.

– Det hade aldrig gått utan honom.

Jonas Olert, ägare för Northbike och Northcar, var snabb att skriva under på att man som företagare begår många misstag innan man når toppen.

– Vi brukar säga att gör vi inga misstag, då gör vi fel. Man måste våga töja på gränserna. Jag har gjort massor med misstag i mina dar, säger han.

Till skillnad från Ewa-Lena och Therese så handlar Jonas största misstag inte om att investera, utan tvärt om, att släppa taget.

– Många gånger har jag hållit fast vid affärsidéer och felrekryteringar allt för länge trots att det inte funkat så bra, säger han och fortsätter:

– Jag är sådan som ser möjligheter och är godtrogen, och att inse att det inte blev bra är ibland inte så lätt.

Men att begå misstag är som sagt inget han är rädd för – snarare det motsatta.

– Man lär sig för varje gång man gör något fel, man får bara göra varje misstag en gång.

Mer läsning

Annons