Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det blir en råare jargong"

/
  • Sverigedemokraterna. Poäng: 2 av 5   – Budskapet är positivt men omges av mörkare färger. Det är ett ganska vagt budskap, därför får den en tvåa. Den lyfter inte fram något tydligt.
  • Socialdemokraterna. Poäng: 4 av 5   – Det är en väldigt klassisk valaffisch med en leende politiker i halvfigur. Inom reklam ska man skapa en emotionell koppling direkt, man får en väldigt positiv känsla av att titta på den här. De använder sig av negativt kampanjande.
  • Miljöpartiet. Poäng: 2 av 5   – De jobbar hårt med sin färg, det är positivt. Deras budskap är ganska vagt, det finns ingen kärnfråga som lyfts upp, därför dras betyget ner.
  • Moderaterna (Annons, ingen valaffisch). Poäng: 3 av 5   – Helhetsmässigt tar man inte till några nya grepp, det är en leende politiker i halvfigur. Han är välklädd men inte överklädd, ingen slips. Jag tycker texten är lite väl tunn. Färgen skapar igenkänning.
  • Kristdemokraterna. Poäng: 3 av 5   – Man får en emotionell koppling till en stark ledargestalt. Den är mer framtidsorienterad i och med att det står om barn. De jobbar också med en blå bakgrund för igenkänningsfaktorn.
  • Grönt perspektiv. Poäng: 1 av 5   – Affischen sticker ut i den mån att den ser minst professionell ut. Här är budskapet verkligen oklart. Det kan vara så att de vill skapa kännedom om partiet och sedan haka på kärnfrågor, men det känns som ett bakvänt resonemang.
  • Folkpartiet. Poäng: 3 av 5   – De har ett väldigt tydligt budskap, det ger känslan av en stark handlingskraft. De lyfter också upp något som är väldigt lokalt, det tycker jag är bra. Men själva affischen var ganska tråkig.
  • Centerpartiet. Poäng: 4 av 5   – Bakgrunden med en ladugårdsvägg känns väldigt svensk och är säkert väldigt genomtänkt. Som affisch ger det ett bra uppslag, man varierar typsnitt. Det händer lite mer. Budskapet är också rakt.
  • Andreas Killander kommenterar och betygssätter partiernas valaffischer.
  • Andreas Killander är expert på reklam.
  • Bäst betyg fick Socialdemokraterna och Centerpartiet.

Leende politiker, raka budskap och starka färger.
Partiernas knep för att locka väljare är många.
Nu har Dagbladet låtit en expert kommentera de lokala valaffischerna i Sundsvall.

Annons

Det finns flera olika metoder för att locka väljarna, men något som är vanligt att använda sig av på affischer är en leende politiker i halvfigur. Det skapar en positiv känsla hos den som tittar på bilden.

– Generellt så är det bra om det har något som direkt fångar tittarens uppmärksamhet, säger Andreas Killander, Creative Director på kommunikationsbyrån Sweetpop.

Affischerna har ofta en bakgrundsfärg som förknippas med partiet, för att väljaren ska känna igen sig direkt när man ser reklamen.

– Om man har en färg som förknippas med en produkt så är det väldigt bra, oavsett om det är ett parti eller om det är ett märke. Det ser man även på Socialdemokraternas affisch, där har de jobbat med rött i texten för att lyfta fram deras färg, säger Andreas Killander.

Budskapen skiljer sig däremot ganska mycket. Folkpartiet har ett väldigt rakt budskap som uppmanar till handling. Miljöpartiet däremot väljer en mjukare struktur: "Sundsvall behöver ett grönt styre – rösta för långsiktighet och hållbarhet".

– Antingen bör man ha ett extremt tydligt budskap, som Folkpartiet, eller försöka få folk att ändra uppfattning inom något. Vissa vill provocera också, för att få folk att agera, säger Andreas Killander.

Negativt kampanjande är en teknik som innebär att partiet attackerar motståndare. Det är vanligt i USA, men har på senare tid även synts i den svenska valkampanjen. I Sundsvall kan man hitta det på Socialdemokraternas valaffisch.

– Jag tror att vi kommer få se mer av det, det blir en råare jargong. Socialdemokraterna har tagit det ett steg längre och flyttat ut den hårda debatten till naturen, säger Andreas Killander.

Dagbladet har även försökt få tag på Vänsterpartiets lokala valaffischer. Inom Sundsvallspartiet har man valt att inte sätta upp några i år.

– Det är en ekonomisk fråga. Sedan brukar de inte säga så mycket, säger Else Ammor från Sundsvallspartiet.

Högst poäng har Socialdemokraterna och Centerpartiet fått av Andreas Killander.

Vilket parti tror du att väljarna skulle rösta på, om du bara utgår från valaffischerna?

– Socialdemokraterna, Kristdemokraterna eller Moderaterna. De har tillräckligt stora personer som man kan fästa blicken på, man vill höra vad de har att säga.

Betygsskalan:

1: Dålig

2: Sådär

3: Okej

4: Bra

5: Utmärkt

Mer läsning

Annons