Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Digitala prislappar kan ge nya priskrig i Birsta

/
  • Ungefär 20 procent av varuhuset har redan infört digitala prisskyltar med produktinformation, berättar chefen Fredrik Hallstensson.

Nu vill hemelektronikkedjorna lättare starta priskrig – direkt på butikshyllorna.
Media Markt är först ut i Birsta med digitala prislappar.
Samtidigt kan prissättningen komma att ändras när som helst på vägen till kassan.

Annons

Online och offline håller allt mer på att bli ett.

Stenhård konkurrens från näthandeln är en viktig orsak till att hemelektronikkedjorna nu storsatsar för att – beroende på exempelvis efterfrågan och lagernivåer – kunna ändra sina priser med en enkel knapptryckning.

– Vi lever i en snabbrörlig värld, det gäller att hänga på. Vi håller på att skifta hela butiken, säger Fredrik Hallstensson, varuhuschef på Media Markt i Birsta, som menar att kunderna är mycket prismedvetna i dag.

Betyder det här att ni kommer justera priser mer än tidigare?

– Det vet jag inte. Men i den konkurrensen vi har med näthandeln tror jag personligen att det kan hända.

Med de digitala prisskyltarna, som består av batteridrivna så kallade minnespapper, slipper butikspersonalen skriva ut papper och skylta om flera gånger per dag.

Samtidigt finns det frågor kvar att lösa.

– Vi kommer att ha lite barnsjukdomar. Det kan hända att det blir en förändring från att du går från hyllan till kassan. Det är en av bitarna vi får följa, säger Fredrik Hallstensson och tillägger "med ett generöst synsätt".

Hur har reaktionerna varit hittills från kunderna?

– Det är väl ingen som har sökt upp oss på grund av det här.

I slutet av november är tanken att hela butiken ska ha infört digital prismärkning.

Även Elgiganten och Siba ser över nästa generations lättrörliga prislappar för sina respektive varuhus i Birsta.

– Vi har tittat på det här under en lång period, men inte implementerat det ännu, säger Nora Ay, pr- och informationschef på Siba.

– Jag är ganska övertygad om att vi kommer att ha en digital lösning i någon form, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten.

Mer läsning

Annons