Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Duetten fick folkhemmet att rulla

/
  • I går firades Sveriges motorhistoriska dag i Sundsvall. En rad veteranbilar drog beundrande blickar till sig på Stora Torget.

Praktexemplar väckte nostalgiska känslor till liv
I juni 1953 rullade den första färdiga Duetten av monteringsbandet.
I går på Sveriges motorhistoriska dag väckte Mikael Larssons praktexemplar en massa nostalgiska känslor till liv.

Annons
Idag är Volvo Duett en ganska sällsynt bilmodell, eftersom många exemplar har byggts om till Epatraktorer. Annat var det för några decennier sedan och i går stod det klart att många har minnen som sammanknippas med Volvos praktiska skåpbil.
Den var perfekt för den stora familjen, som nyttobil, transportbil eller semesterfordon.
Åh, titta vilken fin, en sådan där Sonett, eller vad hette den? utbrister en kvinna.
Mikela Larssons knallröda Volvo Duett är av årsmodell -68.
Den följde med vid ett husköp som min kompis gjorde och jag fick den. Då var den ett vrak, berättar han.
I fem år har han arbetat med bilen.
Jag är egentligen inget bilfreak, men det är kul att arbeta med händerna och använda hjärnan för något annat än jobbet, säger Mikael som annars arbetar som revisor.
Under vintern har Duetten varit utställd i Volvos bilhall i Sundsvall. Enligt Mikael väcker den ofta mycket uppmärksamhet.
Jag har jobbat med den här bilmodellen när jag arbetade på Bilbolaget i Sveg. Det var lättsamma bilar, säger Sven-Erik Skoglund när han passerar bilutställningen på Stora Torget i Sundsvall.
Även hustrun Ingrid tycks ha en relation till Duetten.
Ja, och den här är ju så fint i ordning gjord. Det här är verkligen nostalgi, säger hon.
Förutom Duetten ställdes det ut en rad bilar under gårdagens arrangemang.
En bil är från 1920-talet och sedan sträcker det sig fram till en Cadilack och en Volkswagen Karmann Ghia från 1970-talet, säger Åke Sundberg från Sundsvalls Motorveteraner.

Fakta/Volvo Duett
Volvo tillverka sin första nyttobil från 1953 och ända fram till i februari 1969.
Från början fanns den bara som ren skåpbil men snart insåg företaget att även privatpersoner skulle kunna ha nytta av en paketbil. Därmed sattes såväl näringslivet som folkhemmet på hjul.
Duetten fick rykte om sig att vara outslitbar och den bilden förstärktes. Men 1969 infördes krocktestkrav i Sverige och det var också det sista året som Duetten tillverkades. Den sista årgången klarade inte krockkraven och alla utom ett exemplar gick på export.
Källa: www.susning.nu

Mer läsning

Annons