Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyra uddaresor hos Länstrafiken

En kortare resa kan bli nästan dubbelt så dyr som en längre. Det fick en person erfara som dagligen åker sträckan mellan Sundsvall och Härnösand. När Bertil Strandqvist klev på bussen i Timrå och stämplade in busskortet blev han minst sagt förvånad.

Annons
Jag tycker att Länstrafiken har en både ologisk och inkonsekvent prissättning. När man frågar busschaufförerna har de oftast inget svar, säger Bertil Strandqvist som är starkt kritisk till hur Länstrafiken sätter sina priser på bussresor.
På Länstrafiken blir man också förvånad över Bertil Strandqvists upprördhet. Prissystemet infördes i januari år 2000 för att få en större rättvisa mellan dem som åker kortare och dem som åker längre sträckor. Och det är få kunder som hör av sig.
Numera betalar man för hur många kilometer man åker. Så var det inte tidigare, säger Anki Nordin informationsassistent på Länstrafiken i Kramfors.
Detta gäller dock endast för dem som betalar kontant på bussen. Den som har busskort har en så kallad normalresa inprogrammerad på kortet. Det är den resa som man åker oftast och helst dagligen.
Det kan bli upp till 65 procents rabatt för den som åker 44 resor per månad. Det vill säga 22 arbetsdagar under en sammanhängande period på 30 dagar. Blir det mer än två dagars uppehåll stiger priset något för att sen minska snabbt när man börjar resa ofta igen.
Prissystemet ska alltså gynna de trogna kunderna. Den som åker samma sträcka ofta åker billigare. Annat blir det för den som åker så kallade udda resor. Det vill säga en annan eller kortare sträcka än normalresan.
Det blir maximalt 40 procent rabatt på en udda resa. Så visst kan det löna sig att välja normalresa. Alltså att man inte säger till om udda resa när man kliver på bussen. Jag har frågat och det är okey. Vi ska se till kundens bästa. säger Anki Nordin.
Den som har busskort kan kontrollera sin personliga resestatistik på Länstrafikens hemsida. Det vill säga, hur mycket rabatt den enskilde kunden får på sina resor.

Mer läsning

Annons