Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare att åka buss om momsen höjs

/
  • Linda Byström åker dagligen från Sundsvall till Härnösand med buss. Hon tycker att det ger fel signaler när politikerna villatt folk ska åka kollektivt och samtidigt höjer priserna.

Bussbiljetter blir dyrare. Det är effekten av ett förslag om höjd moms. – Konstigt att man inte belönar dem som åker miljövänligt och kollektivt, säger Linda Byström, som dagligen tar bussen från Sundsvall till Härnösand.

Annons
I dag är det 6 procents moms på busstrafik. En statlig utredning föreslår att allt i framtiden ska ha en enhetlig moms på 21,7 procent.
Det här är åt skogen, säger Christine Högberg, vd för Västernorrlands läns trafik.
Såväl miljö och trafiksäkerhet som glesbygd riskerar att drabbas, menar hon.
Risken finns att hela kostnadsökningen måste tas in via dyrare biljetter. Visserligen subventioneras busstrafiken med skattemedel, men kommunernas och landstingets ekonomi gör att det är svårt att få mer pengar från det hållet.
Linda Byström bor i Juniskär men arbetar vid landstingets kansli i Härnösand. Hon samåker varje dag med sin man till Sundsvall, men tar sedan bussen vidare norrut.
Bussbiljetterna kostar henne nära en tusenlapp i månaden. Med höjd moms får hon betala drygt 150 kronor till varje månad, eller 1850 kronor mer om året.
Men eftersom hon ändå sparar åtskilliga hundralappar varje månad jämfört med att åka bil så räknar hon med att fortsätta åka buss.
Vi som pendlar får ju gilla läget. Man har ett jobb och man måste ta sig dit, säger hon.
Däremot tycker att det ger fel signaler om momsen på kollektivtrafik höjs. Särskilt som sänkt moms på bensin samtidigt gör det billigare för bilisten.
Länstrafikens vd Christine Högberg upprörs över samma sak.
Politikerna pratar om att satsa på kollektivtrafiken, men det är bara läpparnas bekännelse! säger hon.
Kollektivtrafiken är i stora delar av landet inne i en ond cirkel. Färre passagerare innebär högre biljettpriser och sämre turtäthet, vilket leder till färre passagerare och så vidare.
Ändå tror Christine Högberg att bussåkande kan ha tiden för sig.
Bränslepriserna kommer att gå upp. Att äga bil kommer att bli dyrare och dyrare. Det borde vara fördelaktigt med buss om vi kan hålla vettiga priser och bra tidtabeller, säger hon.
Men med det här förslaget känns det som om de slår undan benen på oss!

Fakta/Länstrafiken i Västernorrland
Busstrafiken i Västernorrland kostade i fjol 214 miljoner kronor. Biljettintäkterna gav 104 miljoner kronor. Resten bekostades med skattemedel från landsting och kommuner.
Färdtjänst och sjukresor är en annan viktigt del av Västernorrlands läns Trafik, vars totala bruttokostnader i fjol var 331 miljoner kronor.
Landstinget bidrog i fjol med största aktieägartillskottet, 87 miljoner kronor. Sundsvalls kommun med näst mest, 45 miljoner.
Kollektivtrafikens andel av resorna i länet är 14 procent.
Antalet resor är cirka 11 miljoner per år.
Med drygt 250 bussar transporteras varje vardag i genomsnitt 25 000 passagerare.
Resandet är högst i november och mars och lägst i juli.

Mer läsning

Annons