Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrt fel på pendlarbussen till Härnösand

/
  • Anna Tubbin fick ersättning för de alltför dyra resorna. Av hennes pendlargäng på fyra personer hade två fått betala för mycket. Pendlarresorna ska normalt bara kosta 26 kronor. Inte 60 som biljettmaskinerna felaktigt räknar ut.

Ett fel på biljettsystemet på bussarna mellan Sundsvall och Härnösand gör att pendlarna förlorar sin rabatt. Hittills har sex personer upptäckt att de betalat för mycket.

Annons
När Anna Tubbin märkte att hennes reskort laddades ur snabbare än vanligt kollade hon upp sitt saldo. Hon såg då att den dagliga resan till Härnösand hade börjat kosta 60 kronor istället för de vanliga 26. I måndags gick hon till busscentralen Navet i Sundsvall för att ta reda på varför.
Där sa de att det hade dragits för mycket på mitt kort sedan i torsdags. Jag fick 130 kronor tillbaka och de förklarade att det var biljettmaskinerna på bussen som krånglade men att det var tekniker ute för att titta på det, säger hon.
Samma person som gav Anna pengar tillbaka bekräftar för ST att det är problem just på bussarna mellan Sundsvall och Härnösand.
Resenärerna åker ner i bonusklassystemet och hamnar på den lägsta nivån. Vissa klarar sig och jag vet inte vad det beror på.
Hittills har sex personer hört av sig och klagat på att de fått fel rabatt avdragen. Bonussystemet fungerar så att ju mer du åker, desto mer rabatt får du. Anna ligger normalt i klass 35 men hade nu hamnat i klass 2.
Förutom att rabattsystemet krånglar så är det också problem att kontrollera de egna resorna. Det kommer att dröja ett par veckor innan alla kan se sina registrerade resor. Som det är nu så kan bara vissa resor utläsas. Detta gäller både om du går till Navet eller om du tittar på egna datorn. Personen som ST har pratat med tycker att det är jobbigt att behöva ta emot de missnöjda resenärerna.
Man känner sig som ett fån när man inte vet vad det är för fel. Det enda jag kan säga till dem är att de får höra av sig till huvudkontoret i Kramfors.
Men på huvudkontoret för Din Tur och Västernorrlands Läns trafik AB i Kramfors känner man inte till att de nya biljettmaskinerna har krånglat, när ST ringer och frågar. På kontoret vet man inget om det finns personer som har fått pengar tillbaka då priset på resan blivit fel.
Det kan ju vara fler som har drabbats av det här som inte har märkt det. Bussarna till Härnösand är ju packade med folk, säger Anna Tubbin.

Mer läsning

Annons