Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter ett antal olyckor på E4-bron över...

/
  • Per Ahlmqvist pendlar från hemmet i Jättendal till arbetet på Kubal. Han känner oro när han väntar vid rött ljus på E4-bron över Ljungan.

Efter ett antal olyckor på E4-bron över Ljungan i Njurunda har nu Vägverket reagerat. Kablar som styr information till trafikljuset förstördes när det lades ny beläggning på bron.

Annons
Vägverket lade ny beläggning på bron i våras. I samband med det arbetet fräsdes känselkablar bort. Kablarna informerar trafikljusen vid infarten till Klockarberget.
När det kommer bilister på E4: an på väg norrut ska kablarna informera trafikljuset att visa grönt ljus. Eftersom kablarna är föstörda så har ljusen styrts av tid. Der rör sig om två minuter som de visar rött sken vilker har orsakat långa köer med några olyckor som följd, säger Göran Johansson, driftchef Y-län vid Vägverket.
Per Ahlqvist pendlar från hemmet i Jättendal till sitt abete på Kubal.
Det har varit nära ögat att jag blivit påkörd bakifrån när jag stått och väntat vid rött ljus på norra sidan bron, säger Per Ahlqvist.
Per Ahlqvist menar att det antagligen går för fort när bilisterna kommer in mot Njurundabommen.
Det är fin väg vid Myre och in mot Bommen. Förarna är vana vid att gasa på för det har inte funnits ett trafikljus efter Uppsala. Helt plötsligt är det stopp på bron över Ljungan, säger Per Ahlqvist.
Reda i början av nästa vecka börjar Vägverket arbetet med att lägg nya kablar som sköter ljusregleringen vid avfarten till Klockarberget.
Det är högsta prioritet, så här får det inte vara. Det är E4 som ska styra trafiken Är det trafik på bron ska det vara grönt lyse för bilisterna, säger Göran Johansson.
På Vägverket räknar man att det tar en dag att fräsa ned kablarn i brons beläggning.
Jag hoppas att Vägverket gör något åt problemet med trafikljuset. Nu sittar man med blicken i backspegeln när jag väntar på grön ljus, bakom mig hörs skrikande däck som bromsar in, det är läskigt, säger Per Ahlmqvist.
I början av nästa vecka startar alltså arbetet med att fräsa ner nya kablar så att bilisterna alltid får grönt

Mer läsning

Annons