Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elevinflytande ska stoppa skadegörelse

/
  • Både barn och vuxna hjälptes åt att snickra ihop små lekstugor vid Stöde skola.
  • Ett av många önskemål från eleverna vid Stöde skola var en kulbana och i lördags blev önskan verklighet.

Eleverna på Stöde skola har fått designa sin egen skolgård.
I lördags hjälptes ett 40-tal föräldrar och flera barn till att genomföra de första planerna.
– Vi byggde bland annat en kulbana, två små lekstugor och en grillplats, berättar Sven Eriksson, förälder till två barn på skolan och en av projektets kontaktpersoner.

Annons

Projektet påbörjades redan för ett år sedan.

Genom att ge eleverna större inflytande över utformningen av utemiljön, hoppas man kunna stoppa skadegörelse, skapa en större gemenskap och samtidigt en tryggare miljö.

Under våren har eleverna fått komma med förslag på hur man kan göra skolgården till ett roligare ställe att vara på.

– Det har varit en enorm spridning på förslagen, alltifrån klätterväggar till fiskdammar, förklarar Sven Eriksson.

Eleverna har också fått framställa ritningar över hur de tycker att skolgården ska se ut.

– De har gjort ett fantastiskt jobb, säger Sigrid Andersson, förstelärare vid Stöde skola.

Under hösten har projektgruppen sammanställt alla förslag och sett vad som varit möjligt att genomföra, och i lördags var det byggdags.

Bland önskemålen fanns en kulbana.

– Vi kom fram till att det bästa underlaget var stenmjöl, och lyckan var stor när vi lyckades få ett företag i Sundsvall att ställa upp med grus både hit och till Matfors. Att spela kula är en stor sport på våra skolor, säger Ulrika Scherman, projektledare i skolområdet.

Dessutom byggdes två småstugor för lågstadiebarnen, balanshinder och en grillplats.

– När det gäller grillplatsen fick tre elever vara med och bygga den, något de tyckte var jätteroligt, berättar Sven Eriksson.

Flera företagare i Stöde har ställt upp och sponsrat projektet.

– Bland annat med virke, men även med andra saker vi behövt, fortsätter Sven Eriksson.

Till våren fortsätter projektet.

– Målet är att det ska finnas något för alla på skolgården, vare sig man går på låg-, mellan- eller högstadiet, och till våren ska vi titta lite mer på vad högstadieeleverna vill ha, säger Sven Eriksson.

Mer läsning

Annons