Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En båt kommer lastad - Finlandsfärjan på snabbesök

I går var det smygpremiär för den nya Finlandsfärjan i Sundsvall. Lastning och lossning i Tunadal. Och så publikdragren när det lossades ett 140 ton tungt och 40 meter långt ekipage i Inre hamnen vid en mycket tillfällig terminal med specialtillstånd.

Annons
Många sökte sig i går ner till Inre hamnen när Kahleberg kom och gjorde om området till en lossningskaj. En trailer lastad med ett processrör för väteperoxidprocessen till Alby klorat skulle backas ut från färjan. Ett företag som inte gick i en handvändning.
Tre man kämpade först med att få trossen över pollarna. Sedan skulle kastlinor säkra upp men det krävdes åtskilliga försök såväl från färjan som landbacken innan kontakten var ett faktum. En skicklig traktorförare från Sundfrakt byggde sedan upp en tillfällig ramp av stockar och grus. Ändå höll det på att kärva till och trailern fick köra in i färjan igen med det 77 ton tunga röret. Det fanns bara knappa centimetrar till godo och rampen visade sig vara något för kort för att det lilla utrymmet skulle räcka till. Men med lite mera grus och plattor förlängdes rampen och det ordnade sig.
Att sedan backa ut ekipaget när det inte finns mycket tillgodo bakåt på backen krävde också sin man.
Under hela företaget stod fartygsagenten Anders Hansell och Johan Stén som är RG-lines representant i Sverige och följde händelseförloppet med spänt intresse från kajen.
Det har gått mycket bra. Både att lossa och lasta i Tunadal och lossningen här. Det känns bra att få ha testat Sundsvall och se att det fungerar alldeles förträffligt. Hamnchefen var orolig innan men det visade sig vara helt obefogat, konstaterade Johan Stén nöjt efteråt.
I dag klockan åtta startar trailern färden till Alby. För att inte stöta på alltför många hinder går den över Nolby, Mators, E14, Borgsjö, Erikslund och Ånge. Dessutom krävs det för att den 5,7 meter höga lasten ska kunna gå att fem-sex skyltbryggor rivs längs vägen. Under morgonen stoppas trafiken i Sundsvall för att trailern ska få tid på sig att klara av 90-graders svängen vid Shellmacken och komma ut på E4 söderut.

Mer läsning

Annons