Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En hemåtsträvande kampanj

Nu är Sundsvalls kommun inne på sin tredje kampanj som ska få utflyttade Sundsvallsbor att återvända till hembygden. En halv miljon kronor kostade det i år, och det kan betala sig om inflyttningen ökar, enligt kommunen.

Annons
Sundsvalls kommun tjänar på att folk flyttar in. 30 000 per person och år, räknat i skatteintäkter och statsbidrag. Ju fler Sundsvallsbor desto bättra, resonerar kommunens marknadsförare Camilla Nilzén. Men hur får man folk att flytta hit?
Vi har lärt oss att riktade kampanjer ger det bästa resultatet. Därför vänder vi oss enbart till utflyttade Sundsvallsbor. De behöver inte ha bott i stan så länge. Det räcker att de har en relation till Sundsvall, säger hon.
Två kampanjer genomfördes under åren 2002-2003. I fjol blev det ingen. Men i år slår man på stort. 500 000 kronor har satsats tidningen om Sundsvall och Spelet om Sundsvall. Tidningen är ett magasin som Journalisthuset i Sundsvall har gjort och den har skickats till 4500 utflyttade.
Spelet har utformats av reklambyrån Sweet Williams i Sundsvall. Runt 2000 spel har tillverkats och man får beställa dem via kommunen, som delar ut dem gratis.
Och man har gjort affischer av spelets olika spelrutor och dessa har visats på väl valda platser i Stockholms tunnelbana.
Den som vill veta mer och få en personlig kontakt med kommunen uppmanas att höra av sig till Gunilla Stjernstedt, som svarar på frågor.
Och jag försöker på alla sätt och vis hålla kontakterna vid liv, och det har gett resultat. I fjol flyttade tio familjer till Sundsvall och inflyttningen fortsätter, säger hon.
Flyttar 15 familjer hit så har satsningen betalat sig, enligt kommunen.
Dessutom blir folk väldigt glada när när någon från hemstaden hör av sig, och de som inte flyttar hit kan i alla fall bli goda ambassadörer för Sundsvall, säger Camilla Nilzén.

Mer läsning

Annons