Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En motorfamilj med drag i

/
  • Hela interiören på Elias och Fridas bil är utbytt. Sonen Colin kikar in genom dörren.
  • Där det tidigare satt en liten dieselmotor finns nu en BMW M50 B25 med lastbilsturbo.
  • Frida Johansson drar iväg på en testrunda på dragracingbanan i Sättna.
  • Röken ligger tät när Frida Johansson har sladdat runt några varv.
  • Drifting är en av favoritsporterna för Elias Linder och Frida Johansson. Här bränner Frida lite gummi på Sättna.
  • Colin kikar ut från baksätet. Han trivs inne i bilen men får självklart inte åka med när det går undan.
  • Elias Linder och Frida Johansson har bilen som sitt stora intresse och sonen Colin får ofta följa med på olika motoraktiviteter.
  • Colin hjälper mamma Frida att lasta av från släpvagnen.

Elias Linder och Frida Johansson är småbarnsföräldrarna som bokstavligt talat kör så det ryker.
– Colin har alltid fått vara med, bilen är vårt stora intresse, säger Elias.

Annons

Det började med en mindre renovering av en bränsleledning och slutade med en total makeover och drygt 500 hästkrafter.

– Golvet föll ihop, så rostigt var det. det blev ett hål rakt ner, som en Flintabil, säger Frida.

Bilen, en Mercedes 190 C från 1964, köpte hon direkt efter att ha tagit körkort. Den hade levt ett hårt liv som raggarbil. Efter en hel del jobb med lacken och karossen gick motorn sönder. De fick tag på en BMW-motor som monterades in.

– Det ena gav det andra och jag kom över en billig lastbilsturbo. Jag har alltid velat ha en turbomatad bil. Originalmotorn var på 58 hästar, så vi har kanske inte riktigt effekten gånger tio nu, men nio i alla fall, säger han.

Paret har båda kört bilen i såväl banracing som drifting och dragracing. Med tiden har de insett att bilens bromsar och nästan allt annat måste anpassas till den nya motorkraften.

– Den är lite tagen efter sommaren. Jag tror att vår motorhuv ligger kvar där borta sen den lossnade, säger Elias och pekar mot en stor hög med skrot som ligger bredvid dragracingbanan i Sättna. Här brukar de finjustera detaljer och testköra en hel del. Men än så länge har det inte blivit någon "riktig" tävlingsstart.

– Man får ta det i den takt man hinner. Bilen finns ju kvar. Och det är ingen utställningsbil, vi vill kunna använda den till mycket, säger Frida som mer än gärna gasar iväg i ett stort moln av däckrök.

– Det är en fantastisk adrenalinkick att köra den, säger Elias som står vid sidan av racingbanan tillsammans med Colin och tittar på när Frida kör några repor fram och tillbaka med vrålande motor.

Elias och Frida träffades för fyra år sedan. Då pluggade Elias i Oskarshamn och lärde känna Frida genom datorspelet Counterstrike. De bestämde sig för att träffas 2009 och har varit ett par sedan dess. Tillsammans har de sonen Colin, två och ett halvt år gammal, som gärna tittar på när mamma eller pappa svischar runt med bilen och hjälper till efter förmåga.

– Vi håller till i Fridas föräldrars garage och mekar med bilen, så vi brukar passa på att fixa med den när han sover hos dem några timmar på dagen, säger Elias Linder.

Nu är målet att få bilen genom besiktningen i ett utförande som gör att den ska fungera för såväl cruising som en repa på Sättna.

– Det gäller att få ner effekten i backen. Och jag skulle vilja sätta in en bur i förarsätet om det skulle gå åt pipan. Men den ska genom besiktningen, så är det bara. Det västa som kan hända är att den kommer att förbli olackerad nästa säsong, det gör vi sist av allt, säger han.

Mer läsning