Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En uppdelning kan rädda E4 Syd

Att dela upp projektet E4 Syd i två etapper kan bli räddningen för vägbygget. Men det kan också leda till att den andra halvan av projektet aldrig genomförs.

Annons
En uppdelning i två etapper har både för- och nackdelar. Det säger Håkan Eriksson vid Vägverket Region Mitt.
Det kan bli lättare att få loss pengar. Men det blir också svårt att avgöra vilken del av projektet som ska genomföras först, säger han.
Det ligger nära till hands att vänta med att bygga nytt i Nolby, en sträckning som fått nej av Riksantikvarieämbetet. Den första etappen skulle då bli från Bredsand till Sundsvall, inräknat högbron.
Men får vi då någonsin pengar till resten?, frågar sig Eriksson.
Tidigare har man hållit ihop projektet till ett enda bygge.
Det kan vara mest efftektivt och därmed mest samhällsekonomiskt, säger Håkan Eriksson.
Lobbyarbete mot regeringen tycks viktigare än någonsin när det gäller stora projekt för både järnvägar och vägar.
Kommunalrådet Ewa Back (s) i Sundsvall försökte nyligen övertyga statsminister Göran Persson om att E4 Syd är ett nödvändigt bygge som kan genomföras i flera steg.
Jag framförde att man skulle kunna ta E4 Syd i två etapper. Det tror jag att han tyckte var intressant, säger hon.
Även Gunnar Tunkrans, utredare vid Vägverket i Borlänge, tror att en uppdelning kan vara möjlig.
Vi har lekt med den tanken, säger han.

Mer läsning

Annons