Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FAKTA Detta gäller i butikerna

Annons
ICA Kubiken
För det mesta går det bra för oss att ge kontanter till kunden. Ungar och a-lagare som springer och pantar hela tiden säger vi nej till, säger butikschef Staffan Lindström.

ICA Kvantum Bydalen
Det är inga problem alls. Vi ska göra det enligt lag. Skulle kunden ha mycket att panta så vill vi att de ringer först så vi kan ta emot dem på ett smidigt sätt, säger Patrik Ekman, ställföreträdande chef.

ICA Norrliden
Vi betalar tillbaka kontant och har ingen stoppgräns, säger butikschef Camilla Alvered.

Hemköp Stenstan
Vi har satt en gräns på 150 kr. Vi har mycket folk som pantar hos oss och gränsen är för att folk inte ska kunna utnyttja och stjäla, säger Niklas Jonsson, butikschef.

Willys Ortviksvägen:
Vi betalar ut kontant oavsett summan, det är bestämt från centralt håll, säger ställföreträdande butikschef Mikael Lundqvist.

Coop Norra vägen:
Oftast handlar folk för pantkvittona. Vill man ha ut panten i kontanter så får man gå till kundtjänst men vi ser helst att folk handlar för kvittona, säger butikschefen Dan Bryneholt.

Willys Birsta:
I åtta fall av tio så handlar ju folk för sin pant. Och det ser vi helst att de gör, men man kan ju inte kräva det. Och om kunden vill ha ut panten i kontanter är det klart att de ska få det oavsett hur mycket det är, säger butikschef Roger Pettersson.

ICA Sidsjön
Självklart ska kunden få ut pengar för sin pant. Jag vill inte lämna några kommentarer om hur andra butiker gör, det där är upp dem, säger butikschefen Daniel Backlund.

Konsum Extra Nacksta
Vi tycker att det är bra att burkarna blir pantade, därför ger vi ut kontanter, men jag har förståelse för butiker som inte gör det, säger Kjell Edlund på Konsum nord.

AV: Victor Melander, Fredrik Jonsson, Tomas Ohlsson och Stefan Forsell

Mer läsning

Annons