Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FAKTA / Tre allvarliga händelser på mindre än en månad

/
  • Hemtjänstchef Rose-Marie Carlsson lovar gå till botten med missförhålladena inom hemtjänsten.

Annons
Midsommarhelgen, 25 - 26 juni:
En 79-årig man blir liggande på golvet utan mat och dryck i ett och ett halvt dygn. En av hans döttrar hittar honom. Han är svårt medtagen och har en sårskada i huvudet. För att inte frysa har han dragit en matta över sig.

Vad gjorde hemtjänsten för fel?
Hemtjänsten åkte hem till mannen, ringde på telefon och försökte även kontakta hans anhöriga. När personalen misslyckades med att komma i kontakt med honom borde de ha kontaktat polisen för att ta sig in och förvissa sig om hans hälsotillstånd.

Kommunens åtgärder:
* Tre anställda har fått en skriftlig varning.
* Inskolningen av vikarier och hemtjänstgruppens rutiner ska ses över och uppdateras.
* Missförhållandet har anmälts till Socialstyrelsen enligt Lex Sarah.

Midsommardagen, 26 juni:
En 74-årig kvinna dör i sitt hem trots att hon larmar via sitt trygghetslarm. Hemtjänstens nattpatrull har nyckel, men uppger att de inte ville gå in i bostaden av rädsla för en skällande hund (av rasen spets).

Vad gjorde hemtjänsten för fel?
Personalen försökte kontakta kvinnan genom att ropa och ringa. De borde ha kontaktat vaktbolag eller polis som stöd för att ta sig in och förvissa sig om kvinnans hälsotillstånd.

Kommunens åtgärder:
* De två undersköterskorna har stängts av och varslats om uppsägning.
* Personalens rutiner ska ses över och uppdateras och nattpatrullens arbetsschema ska förändras så att samma personer inte alltid arbetar samma arbetspass.
* Missförhållandet har anmälts till Socialstyrelsen enligt Lex Sarah.

7 - 11 juli:
En 89-årig kvinna dör i sin bostad. Hon var beviljad daglig hjälp av hemtjänsten genom så kallad telefontjänst. Ändå finner en anhörig kvinnan död fyra dagar efter hennes senaste kontakt med hemtjänsten.

Vad gjorde hemtjänsten för fel?
Hemtjänsten borde ha kontaktat kvinnans anhöriga när de själva misslyckades med att kotakta med henne. Personalen slarvade dessutom med att såväl ringa upp som med att dokumentera att de inte kommit i kontakt med kvinnan.

Kommunens åtgärder:
* En undersköterska och två vårdbiträden har stängts av och varslats om uppsägning.
* Personalens rutiner och inskolningen av ny personal ska ses över och uppdateras
* Missförhållandet har anmälts till Socialstyrelsen enligt Lex Sarah.

Mer läsning

Annons