Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick TV-abonnemang mot sin vilja

/
  • Regina Högdahl känner sig maktlös. Trots att hon omgående returnerade den digitala tv-boxen från Bredbandsbolaget, som hon påstår att en påstridig telefonförsäljare lurat på henne och maken Lars, fortsatte fakturor och hot om inkasso att dimpa ner i brevinkastet.

Trots att Regina Högdahl till telefonförsäljaren sa att hon inte ville ha digital-tv via Bredbandsbolaget fick hon det. Hon har påtalat felet, men inget har hänt. I stället har det kommit hot om inkasso och nya fakturor. — Jag blir förbannad. De har skickat på mig något som jag absolut inte vill ha.

Annons
I början av året ringde en representant från Bredbandsbolaget till makarna Regina och Lars Högdahl, som bor på Bäckebovägen i Bosvedjan, och erbjöd dem ett abonnemang avseende digital-tv från Viasat. Sedan tidigare var makarna bredbandskunder hos bolaget.
Han var väldigt aggressiv i sin försäljningsteknik och förklarade för mig att ett sådant här erbjudande inte skulle komma tillbaka. Men jag stod på mig och sa att jag inte ville ha det där, säger Regina Högdahl.
Hon tänkte inte mer på samtalet, förrän det damp ner en postavi i makens namn i brevlådan.
Jag gick för att hämta ut det, men när jag såg att det stod Viasat på paketet returnerade jag det på en gång. Vi hade ju inte beställt något från dem.
Bredbandsbolaget hävdar dock att de har ett inspelat avtal med maken.
Han säger att han aldrig har pratat med någon sådan försäljare. Det är bara jag som gjort, hävdar Regina bestämt.
Men det var bara början.
I maj fick Högdahls en faktura för start- och månadsavgift från Bredbandsbolaget och Viasat på 835 kronor.
Hon ringde till Bredbandsbolaget på en gång. Fick sitta två timmar i telefon och kopplades runt till sammanlagt fyra personer utan att få hjälp.
Tar ni inte tag i det här så kommer jag att polisanmäla er för bedrägeri, sa jag till sista tjejen jag pratade med.
Hon lovade då att ta tag i ärendet och Regina Högdahl trodde att saken skulle vara ur världen.
I stället dök det upp ännu en ovälkommen försändelse i brevinkastet. En betalningspåminnelse på 885 kronor där det också stod att den skulle gå vidare till inkasso om den inte betalades inom tio dagar.
Regina Högdahl kontaktade kommunens konsumentvägledare och fick rådet att bestrida fakturorna. Det har hon gjort vid minst fyra tillfällen både via brev och mejl, men något svar från Bredbandsbolaget har hon inte fått.
Den 24 maj gjorde hon även en polisanmälan i hopp om att det som hon anser vara trakasserier från Bredbandsbolagets sida skulle upphöra.
Så blev det inte.
I juni dök i stället en ny faktura på 299 kronor avseende månadsavgift upp.
Tycker att det är oförskämt att de skickar på oss grejer som vi inte vill ha och sedan hotar med inkasso. Det är också oförskämt att jag inte får något svar ifrån dem.

Mer läsning

Annons