Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företag tar hjälp av lokala forskare

/
  • Mats O´Nils, Mittuniversitet, och Robert Norgren, Ragn-Sells, var två av deltagarna på Business Innovation Day.
  • Anna Frisk och Anders Larsson, två av de ansvariga för konferensen.

Under måndagen inleddes konferensveckan BIG42. Första dagen låg fokus på olika typer av utmaningar som företag kan ställas inför.
– Det här är en möjlighet för företag att påverka vad vi forskar kring, säger Mats O´Nils, professor på Mittuniversitetet.

Annons

Konferensveckan Sundsvall42 har arrangerats av den ideella föreningen Bron sedan 1988. I år har det utökats till en hel vecka och kallas nu BIG42. Under gårdagen anordnades Business Innovation Day och i dag, tisdag är det Science and Innovation Days. Dagarna arrangeras i samverkan mellan Mittuniversitetets forskningscentra FSCN och STC och Fiber Optic Valley och BioBusiness Arena.

Under måndagen kunde representanter från företag presentera ett problem för universitetets forskare.

– Utifrån beskrivningen av utmaningarna sätter vi ihop olika forskarkonstellationer. Tanken är inte att lösa ett problem under en dag men i de flesta fall blir det här startpunkten, säger Mats O´Nils som varit med och tagit fram konceptet.

Robert Norgren, Ragn-Sells, var en av deltagarna. Företaget vill hitta ett sätt att återvinna bioslam, en restprodukt från pappersmassatillverkningen.

– Min förhoppning är att vi ska få hjälp i vår process att utveckla alternativ, förklarar han.

På tisdagskvällen drar Sundsvall42 i gång. Fokus ligger på tjänste- och verksamhetsutveckling i ett digitalt samhälle.

– Den här regionen är väldigt stark när det gäller digital förändring men vår självbild ser inte ut så, säger Anders Larsson, en av de ansvariga för konferensen.

Fredag till söndag är det Sundsvall24. Då fokuseras det på den yngre generationens digitala användning. Det blir bland annat LAN, flera tv-spelsturneringar och workshops.

Mer läsning

Annons