Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framgångsförskolan visar upp sig

/
  • Pia Enochsson är generaldirektör för den relativt nya myndigheten för skolutveckling, som har ett lokalkontor i Sundsvall. De samarbetar en hel del med Vretens förskola och kallar den en framgångsförskola när det gäller integration.

Vretens förskola i Nacksta är ett föredöme och ett intressant exempel att visa upp tycker Myndigheten för skolutveckling i Sundsvall, och tog dit generaldirektören Pia Enochsson när hon var i stan igår.
På förskolan går övervägande invandrarbarn och förskolans integrationsarbete är målinriktat och statuerar exempel.

Annons
Man kan säga att vi först segregerar och sedan integrerar, säger förskolechefen Gunilla Österlund när hon visar generaldirektören runt på förskolan. Så berättar hon om hur det arbetas väldigt medvetet med språk och språkinlärning.
Förskolan har två helt internationella avdelningar, de barn som börjar där kan ingen svenska när de kommer. Efter ungefär ett år är de redo att slussas vidare till en vanlig avdelning och då kan de både språket och rutinerna på förskolan.
Myndigheten för skolutveckling har bara funnits i två år, när Skolverket delades upp i två myndigheter, en övervakande och en utvecklande. Det tydligaste uppdraget är att arbeta med integrationsfrågor i skolan.
Jag viker en dag i veckan åt besök ute i skolorna, för att uppdatera mig om vad som händer och hur diskussionerna går, det är viktigt för trovärdigheten att ha en fot kvar i vardagen, säger Pia Enochsson. Under hela besöket är hon också närvarande, ställer nyfikna frågor, både om integrationsarbetet och personalens arbetsvillkor i stort.
Närvaro är också ett ledord för personalen på Vreten.
Det är viktigt att vara närvarande, att hela tiden vara fokuserad och tänka på att vara pedagogiskt medveten hela tiden, säger Gunilla Österlund.
Hon passar också på att önska sig mindre barngrupper, samtidigt som hon inte är så förtjust i tretimmarsregeln, då många av barnen behöver mer kontinuitet.
Många barn här har särskilda behov, inte minst av språkliga skäl, och då skulle det vara bra med mindre barngrupper och mer personal.

Mer läsning

Annons