Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Funktionerna är viktigare än priset"

Anders Tillander, Telias försäljningsansvarige för offentlig sektor och företagets nyckelkunder, menar att man måste se till fler faktorer än priset när man jämför kostnader.

Annons
Man kan inte bara titta på priser utan även lösningar. Servicenivån och tjänstefunktionerna syns inte på prislappen, säger Anders Tillander som menar att landstingens kostnader bland annat beror på antalet anställda, hur många användare av mobil och fast telefoni det finns samt vilka funktioner som används. Växelns roll och vilken servicenivå landstingen väljer att ha spelar också en stor roll.
Priset är viktigt, men funktionerna är ännu viktigare. Dessutom handlar det om hur mycket varje landsting ringer. Om en av Telias kunder ringer för en miljon kronor och en kund hos ett annat företag ringer för 800 000 kronor kanske Telias kund ringer 30 procent mer. Då är Telia billigare.
Varför är skillnaderna så stora mellan landstingens avtal?
Skillnaderna beror på kundens efterfrågan och konsumtionsmönster. Varje landsting sköter sina egna kravbilder och upphandlingar.
Är ni på Telia rädda för att tappa er ställning hos landstingen i Norrland?¬ Tvärtom så anser jag att vi stärker vår ställning i Norrland. Bland annat genom vårt koncept att samordna sjukvårdsupplysning så att landstingen kan spara pengar på läkarbesök istället. Då kanske Telias faktura gå upp, men servicen gentemot medborgarna ökar och därmed minskar kostnaden för vården.

Text: Camilla Sundell, Elin Hjertqvist



Mer läsning

Annons