Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gör tyst, skönt och mysigt för chauffören

Efter 27 bitvis tuffa år i bilinredningsbranschen börjar det lilla Sundsvallsföretaget Ellbe AB känna luft under vingarna. Firman har ett färskt kontrakt med Scanias återförsäljare och massor av offensiva idéer —men om drömmarna blir verklighet hamnar jobben inte främst i Sundsvall. — Det här är ett hantverk, men i så fall måste vi ta ett steg mot industrialisering, säger ägaren Lennart Brandström.

Annons
Han ikläder sig den tämligen ovanliga yrkestiteln lastbilssadelmakare, och Lennart Brandströms firma är ganska ensam i sin speciella nischspecialbeställda inredningar till lastbilshytter.
Kunden kan själv bestämma precis vilka färger och material han vill ha i hytten, och extrautrustning från lampetter till dvd-spelare och kylskåp går att få inmonterat.
Många åkare och chaufförer vill ha en mysigare, tystare och mer lättstädad arbetsmiljö än den som fabrikerna erbjuder som standard. Ibland vill man även signalera framgång, eller profilera åkeriet genom en extra snygg rigg.
Vi har mallar till de flesta av Volvos och Scanias hytter. Vi tar upp en beställning, syr klart allting, och först då kommer lastbilen till oss. Det går på en par dagar att montera allting. Det är ett bra arbetssätt, för åkarna vill ha ju så korta stillestånd som möjligt, berättar Lennart Brandström.
De senaste två åren har firman ökat omsättningen med 30 procent, och tre anställda kan snart bli sex. Kanske ännu fler på sikt, nyligen landade Lennart Brandström ett viktigt kontrakt med Scanias säljorganisation. Inom kort kommer kunderna att kunna beställa Ellbes inredningar hos 110 Scaniasäljare runt om i Sverige.
Just nu håller vi på och utformar en strategi för hur vi ska få ut våra produkter till dem på ett bra sätt.
Visionen är en rejäl volymökning. Men om drömmarna tar fart är inte säkert att eventuella arbetstillfällen hamnar i Sundsvall. Lennart Brandström har redan nu knutit till sig säljare i Norge, Finland och nere på Västkusten. Kanske kommer det i framtiden att bli tillverkning där, för att komma närmare kunderna. Men en ännu större volym skulle kräva investeringar i maskiner, och hantverket få fler inslag av industri.
Och då kanske man måste snegla på Estland eller något såndant, för att hålla nere priserna.
Lennart Brandström glömmer inte att han befinner sig på en nyckfull marknad. Påkostade inredningar är inte alltid åkarnas första prioritet, och hans egna inkomster är högst beroende av läget inom åkerinäringen.
Det räcker med att någon politiker andas om höjningar på dieselskatten, så tystnar våra telefoner.
Ellbe startade sin verksamhet 1978 i smörjhallen under Liz motorhotell i Bredsand, men finns i dag i Gärde. Lennart Brandström har sytt inredningar till allt tänkbart. Orkesterbussar, likbilar, lastbilar och bussar. Och ett flygplan i början av 80-talet.
Det var ett åttasitsigt plan åt Usama Bin Ladens brorsa, Shejk Salem Bin Laden. Det hade man ingen aning om då att det skulle vara något att minnas. Han flög ihjäl sig några år senare, men inte i det planet. Det här var bara ett litet plan han hade för att resa runt i Europa.
Till och med en luftballong har han lagat i sin verkstad, men nu är man helt inriktad på lastbilsmarknaden. Vid 53 år fyllda känner Stödesonen, bowlingentusiasten och förre dansbandstrummisen Lennart Brandström att han vill slippa grovjobbet.
Någonstans måste man inse att man inte kan vara med överallt. Nu känns det roligare att försöka utveckla affärerna, och i stället låta andra sköta produktionen.
Hans närmaste mål är att kunna gå ner till heltid. Om tio år hoppas han att firman sköter sig själv och att han åker runt och tittar till verksamheten.
Och tänk att kunna ringa från en uteservering på Rivieran och säga, \"kan ni skicka lite mer pengar\", skrattar Lennart Brandström med glimten i ögat.

Mer läsning

Annons