Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gycklare och crêpes nya inslag

/

Selånger marknad växer med hantverkare, pilgrimer och historiska inslag som medeltida gycklare.
Med de nya attraktionerna tar Selånger SK också ny fart för att slå sitt gamla besöksrekord.
– Enda konkurrenten är väl egentligen vädret, säger Mikael Buller, Selånger SK.

Annons

Runt 100 000 besökare brukar ta sig till Bergsåkers IP för att besöka Selånger marknad under den sista skälvande sommarlovshelgen som brukar infalla vecka 33.

Liksom tidigare kommer även drygt 300 knallare att slå upp sina butiker inne på marknadsområdet i år. Mikael Buller lovar även nya inslag bland de traditionella – och flera av dem är av historiskt snitt.

Dels kommer årets upplaga att bjuda på mer livemusik under lördagskvällen. Dels blir det nya maträtter på menyn, som ett crêperie inne på området. Men även hantverk och gycklare kommer att göra entré bland knallarna.

– Förra året började vi med hantverksbyn där vi hade mer lokalt präglade hantverkare och det är ett område som vi vill ska växa. Och för att göra det hela ytterligare mer intressant så har vi även gjort en medeltidsby, säger Mikael Buller.

I medeltidsbyn kommer medeltidsföreningen Gyllengran att härja i tidstypiska dräkter. Dessutom kommer de att få stöd av vikingaföreningen Gneijron med allt vad det innebär, som till exempel bågskytte.

Precis som i fjol så kommer även forbönder att köra in med sina hästar och pilgrimer passera förbi.

– Vi vill ju nå fler besökare och då måste vi hitta nya saker som lockar, konstaterar Mikael Buller.

Med de nya inslagen i marknadsutbudet siktar Selånger SK på att bräcka det gamla besöksrekordet, en ambition som vädret satte stopp för i fjol då regnet spolade bort det mesta av marknadsintresset hos medelpadingarna under söndagen. Exakt hur det gamla rekordet lyder är dock lite oklart.

– Det är ju väldigt svårt att mäta egentligen, men det sägs att det i början av 2000-talet ska ha varit 110 000 till 120 000 besökare, säger Mikael Buller.

Mer läsning

Annons