Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är nya XC90

/

Volvos mest avancerade bilmodell och den dyraste. Under tisdagen presenterades nya XC 90 efter många månader av spekulationer.
Den sjusitsiga suven är enligt Volvo världsbäst.

Annons

– Det är en av de viktigaste dagarna i Volvos historia, säger Håkan Samuelsson, VD i Volvo.

Det ligger en stor förväntan i luften, det går inte att ta miste på.

Fem förseriebilar visades upp ute på Värmdös kulturcentrum Artipelagen dit Volvo har bjudit in 700 journalister från hela världen.

Mot den bakgrunden så förstår alla att det är nu eller aldrig för Volvo. XC90 måste bli en succé.

Första intrycket är att det är en stor bil, den är nästan fem meter lång och drygt två meter bred. Det ger plats för sju personer, men då sitter man förstås trångt i de två bakre sätena.

Tillsammans med de T-formade framljusen, som fått smeknamnet ”Tors hammare”, och det stora Volvoemblemet har XC90 fått ett tuffare utseende som även blir stilbildare för kommande modeller.

XC90 är en dyr bil. Den kommer att kosta från ganska precis en halv miljon kronor till den dyraste med all extrautrustning som landar på över miljonen. Konkurrenterna heter Audi Q7 och BMW X5, då förstår ni vad Volvo menar.

Utvecklingen att ta fram bilen har gått i rena expressfarten. Den började ta form kort efter att kinesiska Geely tog över Volvo från Ford.

XC90 ingår i ett investeringsprogram på hissnande 75 miljarder kronor fram till 2017. Volvo avslöjade också att ytterligare två modeller ska byggas på samma plattform; V90 som ersätter V70 och S90 som tar över efter S80.

– Volvo är viktigt för Sverige, vi skapar jobb och drar in stora exportinkomster till landet. Om allt går bra kommer vi att införa treskift på Hisingen, det betyder ytterligare jobb, betonade Håkan Samuelsson under presskonferensen.

Gemensamt för alla 90-bilar är att de vilar på plattformen SPA (Scalable Product Architecture) och är helt nyutvecklad av Volvo.

Nya XC90 får flera varianter av Volvos nya tvåliters fyrcylindriga motor som byggs i Skövde. I toppversionen XC90 ”Twin Engine” drivs framhjulen av en bensinmotor med både kompressor och turbo. En elmotor driver bakhjulen tillsammans med en bensinmotor som totalt ger 400 hästkrafter med koldioxidutsläpp runt 60 g/km. Där hamnar prislappen till slut kring en miljon kronor.

Volvos DNA har alltid varit säkerhet och nya XC90 kommer med två världsnyheter.

En tekniklösning som hjälper till att skydda vid avåkningsolyckor och automatisk inbromsning i korsningar. Den andra är en teknik som automatisk bromsar in om föraren svänger ut framför en mötande bil.

Interiören andas premiumkänsla in i minsta detalj. Här har det inte sparats på någonting.

18 högtalare som matas från en förstärkare på 1400 watt, läder i instrument panelen och dörrsidor med dekorerade aluminiuminlägg. Och vad sägs om en växelknopp med inlägg kristall från Orrefors.

Pekskärmen i mittkonsolen är utvecklad tillsammans med Apple. Från den sköter man temperatur och luftväxlingen inne i kupén. Systemet innehåller även en uppsättning internetbaserade produkter och tjänster.

Volvo har bara släppt två priser, dels modellen D5 som kommer att kosta 489 000 kronor och en editionmodell som bara tillverkas i 1 927 exemplar, samma siffror som när Volvo (1927) såg dagens ljus, till priset av 759 000 kronor.

Men vem köper en bil som kostar bortåt en miljon kronor, undrar jag.

Svaret blir att dessa kunder finns i USA, Kina och Ryssland.

– Vi har gjort många kundundersökningar i USA och vi ser att den ligger helt rätt i tiden där, säger Volvos försäljningsdirektör Bodil Eriksson till Allehanda.

Men en och annan XC90 lär dyka upp även här. Enligt Volvo finns det ett stort intresse hos de lokala Volvohandlarna.

Volvo börjar serieproducera XC90 vecka 4 nästa år och den kommer att finnas hos Volvohandlarna i mars. I januari får vi också köra nya XC90.

Mer läsning