Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Härnösand ville inte betala – flyger flitigt

/
  • Alla parter är överens om att en flygplats behövs – i alla fall just nu.
  • Enligt Ewa Lindstrand går det ganska bra för Sundsvall och Timrå att driva flygplatsen. Men en del investeringsbehov börjar nu komma i kapp, säger hon.

Härnösand ville inte vara med och betala för Midlanda.
Men när de kommunanställda ska flyga – då flyger de från Midlanda.
– Bättre en bra kund än en dålig ägare, säger Anders Gäfvert (M), oppositionsråd i Härnösand.

Annons

Sundsvall och Timrå kommuner tog över Sundsvall Härnösand airport från statliga Swedavia den 17 juni i fjol. Alternativet var att lägga ner. Även Härnösands kommun skulle ha varit med – men röstade nej.

Sundsvall och Timrå får under flygplatsens första tre år i kommunal ägo täcka upp för det som skulle ha varit Härnösands kostnader för flygplatsen. Totalt närmare fem miljoner kronor.

Ändå använder Härnösand det som nu heter Sundsvall Timrå airport flitigt.

Från den första juni 2013 till den sista juli i år har 186 av Härnösands kommuns tjänstemän och politiker gjort 357 resor till eller från flygplatsen i tjänsten – till en kostnad av nära en miljon kronor. Jämfört med elva resor till eller från Kramfors flygplats och två resor från och till Örnsköldsvik.

– Att vi använder Midlanda mycket mer än Kramfors flygplats är självklart. Sundsvall är den stora orten och har flygavgångar som är hyfsat täta, säger kommunalråd Fred Nilsson (S).

Han var en av dem som kämpade för att Härnösand skulle vara delägare i flygplatsen. Moderaterna var kraftiga motståndare.

– Vi var inte nöjda med Swedavias avtal om att överta Midlanda, säger Anders Gäfvert.

Ingen av dem har ändrat ståndpunkt.

Ewa Lindstrand (S), kommunalråd i Timrå, var efter Härnösands nej besviken på Moderaterna – men tackade Socialdemokraterna.

– Ni gjorde det för näringslivets behov, medan Moderaterna i Härnösand med sina borgarkompisar tydligt visar att de vill att utvecklingen i Härnösand ska stanna upp, sade hon till Allehanda.se.

– En diskussion på sandlådenivå, kontrade Gäfvert.

I dag säger Lindstrand att hon fortfarande tycker att det är tråkigt att majoriteten i Härnösand röstade nej.

– Men det är bra att de använder flygplatsen eftersom det innebär pengar. Flygplatsen är viktig för Härnösandsborna också.

Av de 186 politiker och tjänstemän som har använt flygplatsen i tjänsten sedan 1 juni i fjol är ett tiotal politiker, varav tre röstade nej till övertagandet. Hibo Abdullahi (MP) och Barbro Ekevärn (SJVP) har gjort en resa vardera, och Anders Gäfvert (M) två resor.

Men de flesta resor står tjänstemännen för.

– Härnösand behöver flygplatsen för näringsliv, myndigheter och medborgare, säger Fred Nilsson.

Anders Gäfvert håller med om att flygplatsen är viktig – men tycker att det är statens uppgift att se till att det finns en nationell flygplats i länet. Han tror att om de tre kommunerna hade varit överens och varit tuffa mot Swedavia hade staten inte vågat lägga ner flygplatsen.

Nu står Sundsvall och Timrå för alla kostnader, är det rätt?

– Kramfors och Sollefteå står för sin flygplats, är det rätt? Staten står för Arlanda, Östersund, Luleå och Umeå, är det rätt? Det är inte rätt att kommuner i vårt område ska behöva ta från vård, skola och omsorg för att driva Midlanda, säger Gäfvert.

Fred Nilsson säger emot:

– Midlanda är en väldigt näraliggande flygplats och om man har den tillgången och hamnar i den situation vi gjorde kan man naturligtvis inte argumentera som en del partier gjorde.

Vad för argument?

– Att kostnaderna eller problemen det skulle kunna innebära att äga en flygplats får Sundsvall och Timrå ta hand om själva. Argument som att det vore dyrt och riskabelt, där Moderaterna var drivande. Man måste göra det tillsammans, tycker jag. Dessutom finns det positiva ekonomiska effekter av att ha en flygplats.

Mer läsning

Annons