Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemtjänsten klandras efter nytt dödsfall

I måndags hittades en äldre kvinna död i sin lägenhet av anhöriga. Hemtjänsten skulle kontakta kvinnan två gånger om dagen, men tidningen låg orörd sedan fredagen.

Annons
Det är andra gången på två veckor som dödsfall inträffar där socialtjänsten inte fungerat som den ska.
Det här ska inte kunna hända, säger Rose-Marie Carlsson, hemtjänstchef i Sundsvalls kommun, till TV4 Mitt.
Hon menar att det här är ytterligare ett fall där hemtjänstpersonalen inte tagit sitt ansvar. Därför inträffade det som inte fick hända. Igen.
Kvinnan, som de anhöriga fann död i hennes lägenhet i Selånger, hade inget larm utan betalade i stället för så kallad telefontjänst. Det innebär att hemtjänsten ringer upp två gånger om dagen. Om personen i fråga inte svarar ska samtalet upprepas inom viss tid, för det är ju möjligt att någon gått ut en sväng. Men svarar det inte senare heller ska anhöriga i första hand underrättas. Om de inte går att nå ska personalen ta kontakt med sin närmaste chef.
Att fredagens tidning låg kvar oläst tolkas som att kvinnan legat död sedan dess. Det skulle betyda att åtminstone sex telefonsamtal inte utförts på korrekt sätt. En utredning pågår, utifrån den dokumentationsskyldighet som råder om att alla åtgärder som vidtas inom äldreomsorgen ska noteras kan det också fastställas om det begåtts något fel.
Tre anställda är avstängda i avvaktan på eventuella arbetsrättsliga åtgärder och de får stödsamtal. En Lex Sarah-anmälning är också gjord.
Socialnämndens ordförande Martin Johansson tycker att det inträffade är beklagligt.
Detta är väldigt sällsynt och att det kommit så tätt inpå det förra fallet är märkligt. Självklart ska vi titta över hur hemtjänsten fungerar nu och se om det rör sig om tillfälligheter eller något annat.
Det första fallet var i midsomras, då valde hemtjänstpersonalen att inte gå in till en 74-årig kvinna som larmat, de hörde att hon pratade med sin hund och tyckte att det räckte som kontroll eftersom de var rädda för hunden. De två anställda konstaterades ha begått tjänstefel och en Lex Sarah-anmälan är gjord även i det fallet.
Men inget tyder på för hög arbetsbelastning i något av fallen. Åtminstone inte utifrån det jag hittills fått rapporterat för mig, säger Martin Johansson.
I övrigt vill han inte lämna några kommentarer förrän utredningen är slutförd.

Mer läsning

Annons