Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemtjänstpersonal saknar enhetliga rutiner

På en del platser saknar hemtjänsten de rutiner som ska följas. Det menar personal inom hemtjänsten på Alnö som därmed slår undan hemtjänstchefen Rose-Marie Carlssons förklaringar till hur tre allvarliga händelser kunnat ske. Men Rose-Marie Carlsson hävdar bestämt att skriftliga rutiner ska finnas hos varje hemtjänstområde.

Annons
Det finns inga enhetliga rutiner inom kommunen. Det finns lika många olika rutiner som hemtjänstgrupper, säger undersköterskan Lena Hermansson.
Hon och flera av hennes arbetskamrater inom Hemtjänsten på Alnö har pratat om de tragiska fallen som skett inom hemtjänsten under den senaste tiden.
Inom hemtjänsten finns en muntlig tradition, det finns ingenting nedskrivet. Dessutom finns ingen uppföljning på någonting i den här verksamheten, säger Lena Hermansson.
Som exempel beskriver hon att man inom hennes grupp tagit fram en avstämningslista där alla vårdtagare finns med. Varje morgon går personalen igenom listan och vårdtagarna fördelas på personalen.
Syftet är att ingen ska bli bortglömd men eftersom listan inte stäms av på eftermiddagen så finns det inga garantier med den heller. Det kan hända vem som helst att man glömmer bort något.
Hemtjänstgruppen på Alnö består av ett 30-tal personer, de flesta är utbildade undersköterskor. Över dem finns en områdeschef.
Det är sagt att vi ska få en träff var sjätte vecka då områdeschefen finns med. Då ska vi ha möjlighet att prata om saker och gå igenom rutiner och annat, men ofta handlar samtalen om vårdtagare och det hinns inte med att tala om rutiner, säger Lena Hermansson.
Hon har också hört från vikarier inom hemtjänsten att de känner sig osäkra efter allt som hänt.
Vikarier har sagt till mig att de fått dålig information. Saknar vikarien dessutom utbildning tvingas de ta ett väldigt stort ansvar som många känner att de inte klarar av.
Lena Hermansson och några av hennes kollegor planerar nu att skriftligt påtala de problem som finns med information, dokumentation och avsaknaden av skriftliga rutinbeskrivningar.
Vi vill ha rutiner och annan information som kommer till oss skriftligt så att alla tar del av den. Alla som läst informationen skulle få lämna sin signatur så det syns vilka som läst informationen.
Men hemtjänstchefen Rose-Marie Carlsson menar att rutinerna redan ska finnas skriftliga hos alla hemtjänstgrupper.
Om de säger att det inte finns blir jag mycket upprörd. På varje arbetsplats ska rutinerna finnas uppsatta på anslagstavlor så att alla kan ta del av dem.
Och det finns andra hemtjänstgrupper som ST haft kontakt med som bekräftar att de har skriftliga rutiner tillgängliga på sina arbetsplatser.
Om personalen de känner sig osäker på något ska de veta att det alltid finns en back up. Kan de inte få tag i den närmsta ansvariga chef kan de ringa mig. Jag har alltid på min telefon, säger Rose-Marie Carlsson.
Hon har förståelse för att det kan finnas brister just på Alnö.
Det har varit en omsättning på chefer där och även tillfälliga chefer, ibland uppstår olyckliga situationer. Men all information och grundmallen för rutinerna ska finnas hos varje chef. Jag tycker också att personalen kränker sig själva och sitt eget ansvar när de säger så här, säger Rose-Marie Carlsson.
Efter sommaren ska hon titta på varje enhet inom hemtjänsten och se till så att personalen verkligen tar del av den information som riktas till dem.

Mer läsning

Annons