Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon gör undervisningen modern

/

Ny, fräsch och modern. Så ska skolan och undervisningen vara enligt försteläraren Caroline Lorentzon.
– Samhället och tekniken ser inte ut som för 50 år sedan och då kan inte undervisningen göra det heller, säger hon.

Annons

Det går att ha roligt även i teoretiska ämnen. Det var den inställningen som fick Caroline Lorentzon att börja studera till lärare. Nu har hon jobbat som lärare i elva år som svenska-och engelskalärare på Matfors skola och brinner fortfarande lika mycket för lärande och ungdomars utveckling.

Under åren har hon gjort sig känd genom att tänka nytt och hela tiden hänga med i den senaste utvecklingen.

– Jag kommer i håg när jag började och sa till eleverna att vi inte skulle ha några läroböcker. De tittade på mig som om jag vore tokig. Men varför använda en lärobok när information finns överallt och är så lätt att komma åt. Det gäller att hitta lusten hos eleverna på något annat sätt, säger hon.

Hon ser en utveckling som innebär att skolan går från att vara en ren kunskapsskolan till att bli en skola där man arbetar mer med personliga verktyg och egenskaper hos eleverna.

– Nu är det viktigare att lära dem att vara källkritska till exempel. Informationen finns bara runt hörnet och att vara kritisk till var den kommer ifrån är viktigare. Eleverna sväljer inte rak kunskapsförmedling längre, utan det de har blivit tänkande människor på ett annat sätt, säger hon.

Caroline Lorentzons kollegor har alltid tyckt att hon varit i framkant och legat lite före sin tid. Något hon bara tycker är roligt.

– Varför sitta och läsa om något som skrevs för flera år sedan, när vi kan plocka exempel från samhället i dag och lära oss av det? Jag tycker att det gör att eleverna är mer vakna och faktiskt ifrågasätter mer. De blir helt enkelt delaktiga på ett helt annat sätt, säger hon.

När Caroline pratar om skolan och alla dess lärandeformer glittrar ögonen och det syns att hon brinner för sitt arbete. En glöd som även andra uppmärksammat. För några veckor sedan utsågs hon till årets vinnare av Kunskapsdraken. I motiveringen nämndes hennes engagemang, mod och förmåga att omsätta värdeskapande arbete i praktiken.

– Det var verkligen jätteroligt och oväntat, säger hon.

När hon fick beskedet att hon skulle få ta emot Kunskapsdraken, bad skolan henne att bara berätta det för sina närmaste.

– Och det gjorde jag också. Jag berättade det för mina 60 närmaste. Nämligen för mina klasser, 8C och 9B, och de är mina närmaste, säger hon och skrattar.

Förutom att undervisa arbetar Caroline Lorentzon även med skolutveckling och är även förstelärare på skolan.

– När jag först läste om vad det innebar, kändes det så självklart. Allt som det innebar att vara förstelärare, gjorde jag redan i min vanliga tjänst, säger hon.

Hon önskar däremot att hon fick konkretare direktiv vad det var hon ska göra, och vad hon får göra.

– Den här skolan har en lite svajig ledning just nu, så det har varit svårt att få ett ordentligt grepp om det, säger hon.

Men Caroline Lorentzon är full av idéer och ser fram emot då hon får visa upp dem och utveckla skolan ännu mera.

Med några avstick som diskare på krogen och liknande, har hon hela tiden arbetat med barn och ungdomar på något sätt. Och det kommer hon fortsätta med.

– Det är det här jag brinner för. Jag tycker verkligen om att vara med ungdomarna och jag tror att det är väldigt viktigt, säger hon.

Mer läsning

Annons