Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon tar striden för personalen

/

Två åldringar dog och fem anställda har erkänt att de inte följde rutinerna. Saken verkar klar, men det anser inte Ann-Charlotte Evrung. Som ordförande i Kommunals sektion 9 ser hon omständigheter som talar ett annat språk om hemtjänstskandalerna i Sundsvall. På måndag ska hon rädda personalen från sparken.

Annons
De mår dåligt. Det är väldigt stort det här. Det som händer i Sundsvall har blivit en angelägenhet för hela landet, säger Ann-Charlotte Evrung.
För drygt ett år sedan genomgick äldreomsorgen i Sundsvall en stor omorganisation.
Konsekvensen för verksamheten blev att områdescheferna, som står längst ned i chefshierarkin, fick ansvar för större geografiska områden och mer personal.
Som kompensation fick de släppa ifrån sig biståndsbedömningen som lades över på en särskild handläggningsenhet.
Områdescheferna har mycket personal. Jag vet inte om det är en orsak i det här. Men, de kanske inte hinner med sin personal, säger Ann-Charlotte Evrung.
Logiken är enkel. När den dagliga kontakten mellan cheferna och hemtjänstgrupperna försvann ökade betydelsen av skriftlig dokumentation. Inte minst när det gäller rutiner vid särskilda händelser.
Arbetsgivaren påstår att de fem anställda som varslats om uppsägning
kände till rutinerna men inte följde dem ...
Ja, det har de gjort. Men det kan finnas omständigheter runt i kring som gjorde att de inte följde dem.
Man kan fråga sig hur långt personalens ansvar sträcker sig. Kanske inte när det gäller det här med hunden, men handlar det om telefontjänst så måste man fråga sig hur många gånger och inom vilken tidsram personalen ska behöva ringa innan de kan släppa ifrån sig ett ärende?
Jag tycker det ska vara skrivet klart och tydligt när personalen kan släppa ansvaret och säga att nu ringer vi anhöriga. För man vill inte uppröra i onödan heller.
Fanns ingen sådan rutin i det här fallet?
Nej, inte vad jag kan förstå.
Ändå anser arbetsgivaren att det som hänt kan ligga till grund för uppsägning. Hur ser du på det?
Det är det jag tycker vi ska ta diskutera på måndag. Det finns rutiner som har varit bristfälliga.
Hemtjänstchefen, Rose-Marie Carlsson, har sagt att skriftliga rutiner ska finnas i varje hemtjänstgrupp. Hur ser du på det?
Jag tycker de här rutinerna ska stå på den telefonlista som man använder när man ringer till dem som har telefontjänst. Personalen ska inte behöva gå och leta i en pärm med biståndshandlingar som står någonstans i en bokhylla. För personalen finns inte den tiden.
Vad har de här fem personerna för inställning till varslen?
De vet ju att det är allvarligt det som hänt. Men de vill att vi ska hjälpa dem så att det inte leder till en uppsägning.
Vad har de för förklaring?
Jag vill inte gå in på vad de har lämnat ut. Det ska jag ta med mig till förhandlingen på måndag.
Skiljer sig deras version från arbetsgivarens?
Ja, de har en annan förklaring. Om den räcker kan inte jag svara på, säger Ann-Charlotte Evrung.

Mer läsning

Annons