Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyresgästföreningen: "Det Mitthem gör låter som en form av bestraffning"

/

Efter artikeln om Mitthems tvåårskarantän har ST tittat på hur reglerna ser ut hos andra kommunala bostadsbolag i landet.
– Vi nöjer oss med att störningarna upphör, säger Mikael Lundgren, kundchef på Bostaden i Umeå.

Annons

Det är stor skillnad på hur bostadsbolagen i Sverige varnar sina hyresgäster och konsekvenserna efter en störning skiljer sig åt. ST har pratat med kommunala bostadsbolag i Umeå, Östersund, Härnösand och Lund – alla har olika rutiner kring vad som görs efter en störning, men inget bolag har samma tvåårskarantän som Mitthem.

– Vi pratar med hyresgästen om störningar har skett. Men det har ingen påverkan på att flytta inom vårt bostadsbestånd, säger Mikael Lundgren.

I Lund finns inget strikt regelverk om hur man behandlar en hyresgäst som utsatt sina grannar för störningar.

– Vi gör en bedömning utifrån den specifika situationen. Någon tvåårsspärr från att flytta har vi inte, säger Gunilla Flygare, marknadschef på Lunds Kommuns Fastighets AB.

I Härnösand och Östersund resonerar bostadsbolagen ungefär likadant. Det händer att de spärrar sina hyresgäster från att byta bostad, men någon exakt längd på förbudet finns inte.

– Är störningen av allvarlig art så blockeras hyresgästen i minst sex månader, säger Håkan Wiklund från Östersundshem.

Roland Lätth är förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Norrland, i sitt arbete har han inte stött på någon regel som Mitthems.

– Det låter som en form av bestraffning, det känns lite konstigt. Jag förstår att de andra bostadsbolagen bedömer att det är bättre att varna först, säger han.

Mer läsning

Annons