Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ibrahim Baylan slog på charmen i Skönsberg

Ibrahim Baylan, vår än så länge färske skolminister, besökte i går Sundsvall, och träffade elever både i Skönsberg och på Västermalm. Innan han for passade han också på att fingra på giffarnas konstgräs, som den fotbollsfantast han är.

Annons
Efter en snabb sittning tillsammans med skolledningen var det dags för Ibrahim Baylan att studera verksamheten vid Skönsbergs skola. Han blev guidad runt av representanter från elevråd, Friends, och skyddsombud. Och han tog sig tid att tala med eleverna, sitta ner och lyssna och låta dem ställa frågor.
Det är mycket viktigt för mig som skolminister att lyssna på dem som finns i skolan, säger Ibrahim. Den offentliga debatten hamnar ofta på fel plan. Att höra vad som bekymrar och engagerar lärare och elever är ofta intressantare.
Som exempel kan jag ta debatten om gymnasieskolornas yrkeslinjer. Den offentliga debatten handlar om hur många år utbildningen ska vara - men lyssnar man med eleverna så finns helt andra saker som är viktigare för att höja kvaliteten.
Sedan Ibrahim blev skolminister har han besökt över femtio skolor. Han försöker prioritera skolor som kanske inte syns så mycket annars. Gärna skolor med hög invandrartäthet, som kanske har dåligt rykte. Och han säger sig vara positivt överraskad av den kreativitet och de utvecklingsprojekt som pågår runt om i skolorna.
Här på Skönsbergs skola har de ett arbetssätt som skulle kunna fungera som mall för många andra skolor. De arbetar utifrån varje individ och deras förutsättningar på ett sätt som jag tror skulle fungera på andra håll.
Ibrahim hoppas också kunna skapa ett bättre samarbete och utbyte av idéer och metoder mellan olika skolor. I dagsläget ser han att många sitter och arbetar som på en isolerad ö, och hjulet uppfinns flera gånger samtidigt fast på olika håll i landet.
På frågan om han på grund av sin bakgrund kanske brinner extra mycket för barn med invandrarbakgrund svara han diplomatiskt.
Jag försöker se helheten, som skolminister måste ju jag försöka se till alla barns behov så att de får en bra grund att stå på, svarar han. Men det är tyvärr så att pojkar med invandrarbakgrund är överrepresenterade i den grupp elever som inte klarar behörighetskraven, och visst kan jag identifiera mig med dem.
Ibrahim lät sig också imponeras av GIF Sundsvalls Fotboll + projekt, där pojkspelarna måste göra sina läxor före träning, och då får hjälp med dem.
Tyvärr är det så att många inte får hjälp hemma, inte för att föräldrarna inte vill, men för att de inte kan. Det här är ett utmärkt sätt att hjälpa upp det, och jag tror att vi i framtiden kommer att behöva mer samarbete mellan skolan och föreningslivet respektive näringslivet.

Mer läsning

Annons