Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Idén var att få en tillväxt på landsbygden när...

Idén var att få en tillväxt på landsbygden när projektet Våga Växa I Västernorrland startade på våren 2003. Nu två tredjedelar in på projektet kan de ansvariga konstatera att det gått ganska bra. Med lite extra hjälp och stöd har 22 nya företag startat och det har blivit 45 nya arbetstillfällen i länet.

Annons
Framför allt har satsningen på landsbygdsturism lönat sig, konstaterar projektägaren LRF i Västernorrland som fått ekonomiskt stöd från EU samt offentlig och privat finansiering under projekttiden som avslutas den sista juni 2006.
Delprojektet landsbygdsturism har haft 2000 deltagare och bland annat ökat omsättningen för de 16 företag i länet som erbjuder möjligheten att "Bo på Lantgård". Fler har också startat landsbygdscaféer.
I landsbygsturism ingår också hästturism, en verksamhet som väckt stort intresse och har goda utvecklingsmöjligheter. Idag ingår ett trettiotal företag i nätverket. Nio har tillkommit under projekttiden. Företagen ger cirka 30 heltidsarbeten.
Samtidigt passade LRF på att satsa på ett nytt koncept kallat "Naturlig Laddning". Konceptet bygger på naturen och dess rogivande kraft för stressade människor. Nu finns två certfierade företag i Ångermanland och 15 företagare i nätverket.
Men landsbygsutveckling handlar också om att djurägare ska kunna leva på sina inkomster och stanna kvar på landsbygden. Därför har ett av projekten riktat sig mot jordbrukare som behöver bollplank och lots för att kunna utveckla sina idéer.
Liknande satsningar har gjorts för att stimulera länets skogsbruk som bland annat fått lära sig mer om röjning, lövskogsutveckling, bioenergi och träförädling. Där strartade ett nytt träföretag i Liden med stöd av träffar samt företagsrådgivning.
Med delprojektet Regional Mat vill man öka produktion och konsumtion av lokala livsmedel. Målgruppen är hela kedjan från producent till grossister, butiker och storhushåll. Flera företag har startats och för intresserade finns numera en webbsida:www.lokalmat.nu.
Andra delar i projektet har varit satsningen på affärsutveckling för landsbygdsföretagaren, lokal utveckling och återväxt för att stimulera unga företagare, arbetsgruppen "Att äga Lantmännen" och gett projektsstöd till bland annat föreningar och organisationer.
Projektkoordinatorn Ann Holst säger att hon är mycket nöjd. Deltagarintäckterna har gjort att projektet kan förlängas till hela 2006. Hon menar att styrkan ligger i de självgående projektledarna som var och en brinner för sina ämnen. Men hur projektet ska fortsätta är ännu oklart.

Mer läsning

Annons