Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen risk för Ådalsbanan

Annons
Ådalsbanan löper ingen risk trots prutningar i Banverkets budget. Det
lovade statsministern i samband med Härnösandsbesöket.
Det är 200 miljoner av Banverkets pengar som vi har tagit till
Rikstrafiken och till stormskadorna i södra Sverige. Ådalsbanan är en
investering på över fyra miljarder kronor.
De där 200 miljonerna kommer ju inte att innebära att Ådalsbanan, som är
högt prioriterad för regeringen, inte byggs. Det är möjligt, men jag är
inte ens säker på att det blir så, att det blir en något senare start, ett
kvartal eller så, vad vet jag? Det är den saken man diskuterar.
Både Ådalsbanan och delen av Norrbotniabanan upp mot Haparanda är viktiga
delar i vårt infrastrukturpaket. Det tänker vi inte släppa, deklarerar han.
Någon flaskhals mellan Sundsvall och Nyland går regeringen sålunda inte med
på. Ostkustbanan upp till Sundsvall, Ådalsbanan till Kramfors och
Botniabanan vidare mot Örnsköldsvik ses som en sammanhängande enhet.
Klart att de där tre bitarna ska hänga ihop. Annars blir det lite
märkligt, noterar Göran Persson.
Elvy Söderström, partidistriktets ordförande och kommunalråd i
Örnsköldsvik, jagar inte upp sig över den senaste prutningen på Banverket.
Jag är ganska lugn. Vi sitter på ett huvudavtal med staten som säger att
när Botniabanan är klar ska också Ådalsbanan vara rustad till tillräcklig
standard. Den ska klara viss hastighet på tågen och visst tonnage, uppger
hon.
Klas Leffler

Mer läsning

Annons