Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inlästa mattetal är lättare att räkna

/
  • Matematik har blivit ett roligt ämne när datorverktyget Daisy hjälper till med att läsa texten till mattetalen.

Med enkel hjälp blir matten lätt att klara. Pierre Bergsten och Victor Kempas på Vibackeskolan visar hur dataverktyget Daisy hjälper dem att förstå talen.

Annons
Har man svårigheter med att läsa kan problemet smitta av sig på andra ämnen. Ett bra sätt att lösa det problemet är att samtidigt som eleven får lyssna på texten, läser denne texten på datorn som markerar vilken mening som uppläsaren läser för tillfället.
Victor Kempas går i sjuan. Han visar hur han på datorn kan läsa talen i ett matteprov samtidigt som han lyssnar till texten i hörlurar.
Jag tycker att det går bättre att räkna nu, säger Victor.
Speciallärarna Margareta Johansson och Agneta Marsell är mycket nöjda med dataverktyget. När inte all energi går åt till att lista ut vad lärobokens författare har skrivit i mattetalen orkar eleverna gå tillbaka och fundera ett varv till. De lyckas därmed lösa fler tal än tidigare. Framgången föder lust att fortsätta räkna.
Pierre Bergsten, som går i sjuan är duktig i ämnet matematik, har svårigheter med texter i långa "lästal" . Med datorstöd är texten inte längre ett problem. Han beskriver glatt ett klurigt tal han löste efter lite funderande.
Victor och Pierre upplever också glädjen att läsa skönlitteratur. Pierre plöjer i höst den ena Bert-boken efter den andra.
Margareta Johansson förklarar att varje bok eleverna läser förbättrar läskunnigheten. Då ökar också läshastigheten och nöjet att läsa.
Redan nu arbetar många skolor med Daisy. Då läser eleverna i boken samtidigt som texten spelas upp. Men den avgörande skillnaden för många elever är just att de har markeringar att följa i texten, så kallat fulltextformat.
AV -media i Sundsvall har producerat matematikläromedlet i fulltextformat med förlagets goda minne. Det handlar om rättigheter till texten. Med detta material har vi bara tillstånd att testa fulltextformatet i en skola, i det här fallet Vibackeskolan. Men med ökad efterfrågan kommer givetvis förlagen att överväga fulltext-Daisy som standard i sina läromedel.
Kostnaden för hjälpmedel till elever med läs- och skrivsvårigheter ska tävla med andra utgiftsposter i skolan. Det är inte självklart att alla skolor prioriterar denna typ av läromedel.

Mer läsning

Annons