Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

It-chef: "Inte acceptabelt"

/
  • Kommunen har Caretech både som leverantör och operatör, och det var där bristen blev


I fallet med Dagny Nevberg var det inte ett tekniskt problem med trygghetslarmet. Det säger Joel Tostar it-chef på kommunens servicecenter.

Annons

– Tre larm kom tätt på följd, men larmet fick inget gehör, de ska se till att personal skickas ut. Det här är inte acceptabelt.

Kommunen har haft flera kontakter med Caretech angående det här ärendet.

– Finns det brister vill vi åtgärda dem. Trygghetslarm vill man kunna lita på till hundra procent.

Det finns ganska få leverantörer när det gäller trygghetslarm. Kommunen har valt att följa SKL:s rekommendationer och teckna det ramavtalet, Caretech är både leverantör och operatör.

– Den analoga tekniken måste konverteras till digital teknik, det görs i hela landet, säger Joel Tostar.

Projektet med det digitala larmet har nu pågått i över ett halvår utan att bristerna åtgärdats. På hemtjänstchefernas möten finns larmsystemet uppe som en fast punkt.

Men Joel Tostar som är it-chef känner inte till att det är problem med att trygghetslarmen falsklarmar utan att kunderna har ringt, inte heller att det är problem med hörbarheten.

Mer läsning

Annons