Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägen klyver Timrå

Opinionen för en helt ny dragning av järnvägen väster om Timrå samlades i Sörberge på söndagen. Förre kommunalrådet Kenneth Westberg leder protesterna mot den befintliga sträckningen, som man menar klyver Timrå i två delar.

Annons
Det blev trångt och varmt inne i Hyresgästföreningens lokal. Ungefär som i en gammal tredjeklasskupé från den tiden då folk verkligen åkte tåg. Ett 100-tal personer deltog i alla fall. Av kommentarerna att döma finns det en kluven inställning vilket alternativ som än väljs, antingen det blir befintlig sträckning, ny sträckning över Midlanda eller en betydligt västligare dragning över Gudmundsbyn och norrut.
Visst vore det bättre att flytta järnvägen, men hur tror man att man ska få igenom det nu, när inte ens Sundsvall får gehör för sina förslag. Det tar i alla fall 10-15 år innan ett alternativ kan vara klart, sa en man som på ett tidigt stadium lämnade Kennets föredragning.
En dragning västerut, med ny bro över älven uppströms dammen, kommer att gå rakt igenom skyddsområdet för vattentäkten i Vivsta.
Jag har ju svårt att tro att vattenbolaget kan godkänna att man kör stora mängder miljöfarligt gods på en sådan järnvägssträckning, påpekade Ulf Öberg som jobbar med miljöfrågor på Timrå kommun.
Berth Henriksson, tung (s)-politiker i Timrå när det gäller miljöfrågor, tyckte att Westbergs beskrivning av bakgrund och förutsättningar för en alternativ dragning var så felaktiga att han lämnade mötet.
Tage Källberg, Sörberge, ansåg att vilken väg tåget än tar så kommer någon att drabbas.
Det blev fel från början när man drog E4 rakt igenom Sörberge och Vivsta. Men det tycks dom ha glömt nu, politikerna, hävdade en annan åhörare.
Om järnvägen kommer att klyva Sörberge och Vivsta återstår att se. Att debatten kluvit socialdemokraterna och andra partier är ställt utom allt tvivel.

Mer läsning

Annons